Je begrijpt dat een mailinglijst belangrijk is voor je bedrijf. Het is een “asset” die je keer op keer weer kunt inzetten. Om waardevolle inzichten te delen, nieuwe producten te lanceren en een relatie op te bouwen met je doelgroep.
Je hebt al van alles geprobeerd om meer inschrijvingen te krijgen op je mailinglijst. Je hebt een formulier op je website gezet en meerdere oproepjes op social media geplaatst.
Toch lukt het niet om meer inschrijvingen te krijgen op je mailinglijst.
Met deze tips kun je je mailinglijst een stuk sneller laten groeien.
Tip 1: schrijf een goed stuk content
Schrijf een enorm uitgebreid blog artikel, een stuk content waarvan je zelf denkt “ik lijk wel gek dat ik dit weggeef”.
Des te beter je content, des te meer mensen het gaan delen en lezen. Op die manier val je op tussen alle andere blog websites waar je maar een kleine tip krijgt.
Doe eerst een klein zoekwoorden onderzoek om te kijken op welk onderwerp veel wordt gezocht. Bekijk de eerste paar zoekresultaten in Google om te zien wat andere websites over dit onderwerp delen. Bedenk vervolgens hoe je dit zelf beter kunt aanpakken en hoe je nog meer waarde kunt geven. Verwerk concrete tips in je blog artikel waar je lezers direct mee aan de slag kunnen.
Op deze manier is de kans groot dat je blog artikel heel goed gaat scoren!
Tip 2: gebruik content upgrades
Misschien denk je: “wat is nu weer een content upgrade”? Een content upgrade biedt je lezers de mogelijkheid om de volgende stap te nemen. Het is een opt-in formulier die onder een blog artikel staat. Via het formulier kun je je aanmelden voor extra tips of een weggever. Het biedt je blog lezers de mogelijkheid om zich verder te verdiepen in het onderwerp dat je hebt behandeld in het artikel. En het is voor jou de ideale kans om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen. Zorg er wel voor dat de content upgrade goed past bij de inhoud van het bijbehorende blog artikel. Het moet goed op elkaar aansluiten.
Tip: met de WordPress plugin Thrive Leads kun je onderaan ieder blog artikel automatisch een content upgrade plaatsen. Je kunt ook meerdere content upgrades maken en per blog artikel instellen welke je wilt laten zien.
Tip 3: geef iets waardevols weg
Mensen willen geen “nieuwsbrief” van je ontvangen. Het woord “nieuwsbrief” wordt geassocieerd met “spam” en “reclame”. Onze mailboxen stromen al vol met nieuwsbrieven waar we helemaal niet op zitten te wachten. Vermijd daarom het woord “nieuwsbrief”.
Wanneer je inschrijvingen wilt krijgen voor je mailinglijst, zal je je doelgroep moeten verleiden. Je zal iets waardevols moeten weggeven. Maar wat moet je dan weggeven?
Denk na over het volgende: naar welke informatie is jouw ideale klant op zoek?
Wat is het grootste probleem van jouw ideale klant?
Maak daar een weggever van.
Voorbeelden van een weggever zijn:
- een e-book
- gratis cursus
- masterclass / webinar
- challenge
- video serie
Het gaat erom dat jouw weggever echt een WOW gevoel geeft. Het is de eerste kennismaking met je bedrijf, dus je wilt je ideale klant verbazen. Als je dit al gratis weggeeft, hoe goed is je betaalde content dan wel niet?!
Maak van je weggever een onweerstaanbaar aanbod.
Tip: Wil je weten hoe je een goede weggever maakt? Lees dan ook dit artikel.
Tip 4: maak een opt-in pagina
De opt-in pagina is de pagina waar het opt-in formulier staat waarmee mensen zich kunnen inschrijven voor jouw weggever. Het opt-in formulier bestaat vaak uit 2 velden (voornaam en e-mailadres) en een knop om aan te melden: de CTA button.
Een goede opt-in pagina bestaat uit de volgende onderdelen:
- benoem het pijnpunt of het verlangen van de ideale klant: voor wie is de weggever bedoeld?
Wanneer je de pijn of het verlangen benoemt, zal je ideale klant zich aangesproken voelen en wilt diegene zich graag aanmelden voor je weggever. - benoem wat je de persoon gaat leren (het resultaat).
Wat levert de weggever op? Wat hebben ze bereikt als ze de kennis uit de weggever gaan toepassen?
Maak een lijstje van 3 bullet points met de concrete opbrengsten van de weggever. - optimaliseer het opt-in formulier: vraag om zo weinig mogelijk gegevens, bijvoorbeeld alleen om de voornaam en het e-mailadres.
Ieder veld extra zorgt voor een extra drempel om aan te melden. Vraag alleen de gegevens die je echt nodig hebt om die persoon te kunnen mailen. - optimaliseer de CTA (call to action) button: de CTA button is de knop waar iemand op klikt om aan te melden voor de mailinglijst.
Gebruik een aantrekkelijke tekst op de CTA button. Dus in plaats van de standaard tekst “aanmelden” kun je “ja, stuur mij het e-book!” gebruiken. Dat klinkt een stuk aantrekkelijker om op te klikken.
Geef de CTA button een opvallende kleur (een kleur die afwijkt van je huisstijl).
Stel dat je een blauwe website hebt, dan kun je bijvoorbeeld een groene CTA button maken. Op die manier valt de CTA button op, en neemt de kans toe dat iemand zich daadwerkelijk aanmeldt. - haal afleiding weg: verberg het menu op de opt-in pagina.
Op een opt-in pagina zouden 2 acties mogelijk moeten zijn: aanmelden of wegklikken.
Verberg alle afleidingen, zoals het menu van je website. - gebruik social proof: plaats testimonials op de opt-in pagina van mensen die je weggever al hebben aangevraagd. Op die manier geef je meer vertrouwen en zal de kwaliteit van jouw weggever als waardevol worden beschouwd.
Tip 5: deel je opt-in pagina
Plaats de link van de opt-in pagina in je e-mail handtekening, vermeld de link op je Facebook pagina, op je LinkedIn profiel of in je Facebook groep. Er zijn genoeg plekken waar je de link kunt delen. Maar maak het niet spammerig.
Je kunt natuurlijk ook Facebook advertenties inzetten om meer verkeer naar je opt-in pagina te sturen.
Tip 6: zet het opt-in formulier in de sidebar van je website
Er zijn een aantal plekken op je website waar je perfect je opt-in formulier kunt plaatsen. De sidebar is daar de ideale plek voor. Plaats het formulier in de sidebar van de blog pagina en de contact pagina.
Tip 7: gebruik een Exit Pop-up
Misschien vind je pop-ups irritant.. maar ze werken wel goed! Laat een pop-up op je website verschijnen wanneer de bezoeker je website wilt verlaten. Dit wordt ook wel een Exit Pop-up genoemd. Op die manier geef je de bezoeker nog een laatste kans om aan te melden voor je mailinglijst. Gebruik in de pop-up een aantrekkelijke tekst en een onweerstaanbaar aanbod. Plaats een opt-in formulier in de pop-up met een duidelijke CTA button.
Tip: gebruik de WordPress plugin Thrive Leads om een exit pop-up te maken.