ActiveCampaign (MailTribe) is een e-mailmarketing systeem waarmee je relevante e-mails kunt sturen. Daarmee stuur je de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment.
Dit is een nieuwe vorm van e-mailmarketing wat eerst niet eens mogelijk was. De standaard nieuwsbrieven zijn verleden tijd.
Met slimme e-mailmarketing kun je kijken naar de interesses en het gedrag van de personen op je mailinglijst zodat jouw e-mailmarketing een stuk effectiever wordt.
Er zijn andere e-mailmarketing systemen op de markt met vergelijkbare functionaliteiten zoals AWeber of MailChimp.
Maar met deze systemen zijn de mogelijkheden van geautomatiseerde e-mails en segmentatie een stuk beperkter waardoor je minder goed rekening kunt houden met de persoonlijke interesses en het gedrag van de personen op je mailinglijst. Daardoor worden je e-mails minder goed geopend.
ActiveCampaign heeft een onderdeel genaamd automatiseringen. Met een automatisering kun je op basis van gedrag een automatische reeks van acties uitvoeren. Zo kun je jouw volledige verkoopproces automatiseren zodat je een continue stroom van klanten creëert zonder dat het jou extra tijd kost.
In dit artikel bespreek ik drie onderdelen in ActiveCampaign: het dashboard, campagnes en automatiseringen. Het onderdeel waarin deze tool zich onderscheidt van andere systemen zijn de automatiseringen.
Dashboard
Het dashboard geeft een mooi overzicht van je huidige statistieken, zoals het aantal contacten, je campagnes, automatiseringen en recente activiteiten van je contacten. (klik op afbeelding voor groter formaat)
Campagnes
Campagnes zijn eenmalige e-mails die je verstuurt zoals een algemene nieuwsbrief.
Een campagne wordt op hetzelfde moment verstuurd naar een groep van contacten. Deze functionaliteit is ook aanwezig bij de meeste andere e-mailmarketing systemen zoals AWeber of MailChimp. In ActiveCampaign zijn allerlei templates beschikbaar waarmee je eenvoudig de lay-out van je e-mail campagne kunt maken en je hebt geen technische kennis nodig. Alle templates zijn goed leesbaar op mobiel. Je kunt ook zelf een template maken. (klik op afbeelding voor groter formaat)
ActiveCampaign heeft een handige editor waarmee je zonder technische kennis je e-mails kunt vormgeven. Je kunt verschillende blokken in je e-mail campagne plaatsen, zoals tekstblokken, afbeeldingen, video’s en knoppen.
Een e-mail campagne kun je personaliseren door bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger te gebruiken in de openingszin van de e-mail. Ook kun je bijvoorbeeld de datum van de aangemelde workshop in de e-mail plaatsen. (klik op afbeelding voor groter formaat)
Probeer ActiveCampaign (MailTribe) 14 dagen gratis
- ActiveCampaign volledig in het Nederlands ingesteld
- toegang tot de Nederlandstalige kennisbank met duidelijke stappenplannen zodat je nooit vastloopt met ActiveCampaign
- Nederlandse ondersteuning van een Nederlands support team
- toegang tot de Facebook groep met meer dan 1000 leden
Automatiseringen
In een automatisering kun je geautomatiseerd een aantal acties laten uitvoeren. Zo kun je een automatische reeks van e-mails versturen.
Automatiseringen kun je bijvoorbeeld in de volgende situaties gebruiken:
- iemand vraagt jouw weggever aan en je wilt een aantal geautomatiseerde e-mails versturen
- iemand meld zich aan voor jouw workshop en je wilt vooraf een aantal e-mails laten sturen
- iemand meld zich aan voor een webinar en je wilt vooraf een herinneringsmail sturen
- iemand wordt klant en je wilt een aantal e-mails sturen met informatie over het gekochte product en eventuele upsells.
Zo kan een automatisering eruit zien in ActiveCampaign: (klik op de afbeelding om te vergroten)
De automatisering is heel visueel ingesteld zodat je precies ziet wat er gebeurt.
In onderstaande afbeeldingen zie je verschillende acties die je aan een automatisering kunt toevoegen.
Verzendopties in een automatisering:
Voorwaarden in een automatisering:
Contact acties in een automatisering:
In een automatisering begin je meestel met het versturen van een eerste e-mail. Stel dat je een aantal hyperlinks in je e-mail hebt staan, dan kun je binnen de automatisering kijken wie op welke hyperlink heeft geklikt.
Op basis daarvan kun je bepalen welke e-mail je daarna wilt versturen. Dit kan eenvoudig met de krachtige Als / Anders functie.
Daarmee zeg je: Als dit, dan dat. Hiermee splits je de automatisering op in meerdere paden. Je kunt een automatisering op verschillende manieren splitsen, bijvoorbeeld als iemand wel of niet een e-mail heeft geopend.
In onderstaande afbeelding wordt gekeken of iemand de website pagina heeft bezocht over Product A. Zo kun je bepaalde e-mails alleen sturen naar degenen die interesse hebben getoond in product A.
In ActiveCampaign zijn er verschillende categorieën waarop je de automatisering kunt splitsen:
- Contact Details: splitsen op basis van contactgegevens zoals naam, telefoonnummer en tag
- Acties: splitsen op basis van een actie zoals klikken op een hyperlink, reageren op e-mail
- Geografie: splitsen op basis van geografische data zoals de woonplaats
- Website & Event Data: splitsen op basis van of iemand een webpagina heeft bezocht
- Datum & Tijd: splitsen op basis van een bepaalde tijd of datum
In een automatisering kun je aan een persoon een tag meegeven, bijvoorbeeld interesse-onderwerpX. Een tag kun je zien als een sticker die je op een persoon plakt. Met tags weet je precies welke acties een persoon heeft uitgevoerd zoals het bezoeken van een website pagina, het klikken op een link of aanmelden voor een evenement.
Wanneer je later een e-mail verstuurt, kun je de e-mail alleen sturen naar de mensen die een bepaalde tag hebben.
Stel dat je een e-mail stuurt met een korting voor Product A, dan wil je die e-mail alleen sturen naar de mensen die de tag interesse-productA hebben en niet naar de mensen die geïnteresseerd zijn in product B.
In onderstaande afbeelding zie je een automatisering. Iemand komt in de automatisering terecht wanneer diegene zich heeft aangemeld voor de lijst Test. Vervolgens wordt een eerste e-mail verstuurd.
Dan wachten we 3 dagen en testen we of iemand op de hyperlink google.nl in de e-mail heeft geklikt. Zo ja, dan krijgt diegene de tag interesse-onderwerpX mee. Zo niet, dan eindigen we de automatisering. Klik op de afbeelding om te vergroten.
Conclusie
Ik hoop dat je enthousiast bent geworden over ActiveCampaign. Met deze tool kun je e-mailmarketing veel slimmer inzetten door gepersonaliseerde e-mails te sturen en daardoor ook meer verkopen binnen te halen.
ActiveCampaign in het Nederlands 14 dagen gratis uitproberen?
Wil je direct aan de slag gaan met ActiveCampaign? Maak dan een gratis proefaccount aan.
Als je je proefaccount via MailTribe aanmaakt dan krijg je een aantal voordelen:
- ActiveCampaign volledig in het Nederlands ingesteld
- toegang tot de Nederlandstalige kennisbank met duidelijke stappenplannen zodat je nooit vastloopt met ActiveCampaign
- Nederlandse ondersteuning van mijn Nederlandse support team
- toegang tot de Facebook groep met meer dan 1000 leden
- je hebt geen creditcard nodig om te betalen voor je account. De eerste keer betaal je via iDeal of Bancontact en daarna wordt het bedrag via automatische incasso afgeschreven. Je kunt iedere maand opzeggen, upgraden of downgraden.
Heb je al een ActiveCampaign account?
- Stap nu over naar MailTribe en dan krijg je onbeperkt e-mail support in het Nederlands en toegang tot de Nederlandse kennisbank
- Er is een gratis overstapservice. Binnen 48 uur is je account overgezet.
- Er verandert niets aan je account, je inloggegevens en alle andere gegevens blijven hetzelfde.
- Je kunt zelf upgraden en downgraden
8 Reacties
Kan ik met activecampain een opeenvolgende reeks van mails versturen, die is klaargezet op datum en tijd voor een bepaalde lijst? En kan ik die dan hergebruiken?
Hi Mira,
Ja dat kan zeker, daar kun je automatiseringen voor gebruiken. Je kunt dan op een specifieke datum en tijdstip een e-mail laten sturen.
Later kun je die e-mails hergebruiken en een andere datum en tijdstip kiezen. Of je kunt de e-mails laten sturen op het moment dat iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt voor je weggever. Dan wacht je bijvoorbeeld 1 dag, dan wordt de volgende e-mail gestuurd, etc.
Hoi Rachelle,
Kan ik mails later aan een automation toevoegen zodat mensen die op de lijst staan deze alsnog krijgen?
Hoe voeg ik ze anders weer toe aan deze automation?
Groetjes Kirsten
Hoi Kirsten,
Ja dat kan zeker. Je kunt onderaan de automation een Wacht toevoegen van bijvoorbeeld 200 dagen. Dan plaats je daaronder de nieuwe e-mails en pas je de Wacht later aan na 1 dag. Op die manier blijven de contacten in de automation staan.
Hoi Rachelle,
Ik krijg wel eens te horen dat mensen mijn eerste mail van de automation ‘niet gehad hebben’.
Zelf kan ik zien dat dit wel zo is, zeker aangezien ze dan bij mail 2 of 3 reageren dat ze de eerste niet gehad hebben.
Is er een manier om alleen die eerste mail naar ze te sturen, zonder ze weer opnieuw in die automation te zetten en zonder een aparte lijst of tag aan te moeten maken?
Want als ik die eerste mail als campagne aanmaak moet ik vervolgens aanvinken welke lijst ik die naar toe wil sturen. En dat hoeft dus niet, want ik wil maar dat 1 persoon hem krijgt.
Groetjes, Anneroos
Hoi Anneroos, jahoor dat kan via campagnes. Bij het kiezen van de lijst kies je voor Segment Aanmaken. Bij het segment stel je dan een voorwaarde in: E-mailadres is < e-mailadres van ontvanger >. Op die manier stuur je de campagne alleen naar die ene persoon met bijbehorend e-mailadres.
als ik dit dan doe bv omdat zij maar tot mail 4 hebben ontvangen, gaan ze dan automatisch verder de automation weer in? om mail 5 tot en met 10 te ontvangen?
Hoi Marina, nee dat gebeurt helaas niet. Daarvoor moet je ze weer opnieuw in de automation zetten.