Marketing automation is een goede manier om op de automatische piloot van websitebezoekers klanten te maken. Dit doe je door gepersonaliseerde en relevante content te sturen. Bekijk de video hieronder of lees het artikel voor 3 marketing automation voorbeelden.
Marketing Automation Voorbeeld 1: Ontdek je fans
Hoe waardevol zou het zijn als je precies weet wie jouw fans zijn? Deze personen kun je op een andere manier gaan benaderen door bijvoorbeeld extra waardevolle content te sturen. Zo bouw je een nog betere relatie op met je fans.
Hoe weet je wie je fans zijn? Je kunt kijken naar de acties van deze personen:
- Welke personen openen de meeste e-mails die je stuurt?
- Welke personen reageren vaak op je e-mails?
- Welke personen bezoeken regelmatig je website?
- Welke personen hebben interesse getoond in je diensten?
Op basis van deze informatie kun je weten wie je fans zijn.
Heb je een marketing automation systeem met lead scoring functionaliteit? Dan kun je met lead scoring eenvoudig achterhalen wie je fans zijn. Je kunt dan een puntensysteem inrichten waarmee je leads punten krijgen wanneer ze een e-mail openen, op een link klikken, je website bezoeken of reageren op een e-mail.
Zelf gebruik ik daar het Plus pakket van MailTribe (ActiveCampaign) voor. Heb je het Lite pakket? Dan kun je daar een automatisering voor bouwen. Probeer MailTribe 14 dagen gratis uit.
Marketing Automation Voorbeeld 2: Heractiveer contacten
Heb je inactieve contacten op je mailinglijst staan? Zonde! Dit heeft namelijk invloed op de open rate van je e-mails. Doordat er een aantal inactieve contacten zijn, gaat de open rate van je e-mails omlaag en hierdoor wordt de kans groter dat je e-mails in de SPAM map belanden.
Het is dus belangrijk om je inactieve contacten te identificeren en een re-engagement campagne naar deze contacten te sturen.
Wat is een re-engagement campagne?
Een re-engagement campagne bestaat uit een aantal e-mails die (geautomatiseerd) naar de inactieve contacten worden verstuurd. De campagne is op zo’n manier ingericht dat het doel is om de inactieve contacten weer actief te krijgen. Het bestaat uit een bepaald type e-mails.
Blijven de inactieve contacten inactief na het sturen van de campagne? Richt het dan op zo’n manier in dat die contacten automatisch worden uitgeschreven van je mailinglijst. Het heeft geen zin om deze contacten op je mailinglijst te laten staan.
Marketing Automation Voorbeeld 3: Segmenteer contacten
Door te segmenteren kun je veel relevantere e-mails naar je contacten gaan sturen. Dit zorgt voor een betere open rate, minder spam klachten en een gerichter aanbod waardoor je meer verkoopt.
Maar hoe kun je je contacten segmenteren? Via je website formulier verzamel je vaak alleen de naam en het e-mailadres.
Wanneer je gebruik maakt van een marketing automation systeem, dan kun je geheel automatisch het gedrag, de acties en de interesses van je contacten bijhouden. Je weet precies welke website pagina’s ze hebben bezocht, welke e-mails ze openen en op welke links ze hebben geklikt.
Ben je een dienstverlener? Heb je een webshop? Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, je kunt altijd je mailinglijst segmenteren.
Stel je hebt een webshop met meubels. Dan kun je met marketing automation bijhouden in welke categorie een contact geïnteresseerd is. Dat kun je doen door te kijken naar welke website pagina’s die persoon heeft bezocht (bijvoorbeeld de categorie tafels, stoelen of banken).
Tip: heb je een weggever? Stuur dan na aanmelding voor de weggever een e-mail met 1 simpele meerkeuzevraag. De ontvangers kunnen op 1 van de antwoorden klikken. Op die manier kun je direct je contacten verschillende paden laten bewandelen op basis van het gekozen antwoord.