Er is een nieuwe feature beschikbaar in ActiveCampaign: het split testen (ook wel A/B testen genoemd) van automatiseringen. Je kunt nu gaan testen welke automatische serie van e-mails het beste werkt.
Bij een split test ontstaan er twee paden: pad A en pad B. In ieder pad kun je dan een aantal mailtjes plaatsen. Je kunt variaties maken van de mailtjes, bijvoorbeeld een andere onderwerpregel gebruiken of een iets andere tekst in het mailtje. Vervolgens wil je bijvoorbeeld kijken welke serie van e-mails het beste wordt geopend. ActiveCampaign kan dit automatisch voor je testen. Je kunt instellen wanneer het winnende pad moet worden bepaald, bijvoorbeeld nadat 300 contacten door de automatisering zijn geweest. Het winnende pad wordt dan gebruikt voor alle nieuwe contacten die in de automatisering terecht komen.
Om een split test in je automatisering te plaatsen, kun je het onderdeel Split aan je automatisering toevoegen zoals in onderstaande afbeelding. Er ontstaat dan een splitsing met twee paden: pad A en pad B.
Een split test maken
Stap 1: Klik op het plusje in de automatisering. Er opent dan een nieuw scherm en bij het onderdeel Conditions and Workflow kun je de Split selecteren.
Stap 2: Er wordt gevraagd hoe je de contacten wilt splitsen. Dit kan op twee manieren:
- Even split: de contacten worden over beide paden gelijk verdeeld (totdat het winnende pad is bepaald)
- Conditional split: bij deze optie worden eerst alle contacten naar pad A gestuurd totdat er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Dit kan op basis van het aantal contacten die naar pad A zijn gestuurd of op basis van een einddatum. Bijvoorbeeld: stuur 300 contacten naar pad A en daarna alle nieuwe contacten naar pad B. Of: stuur alle contacten naar pad A totdat de datum 01-01-2017 is en stuur dan alle contacten naar pad B.
Even split
Bij de even split heb je 3 opties waarmee je de split test kunt beëindigen en het winnende pad wordt bepaald:
- Nooit, oneindig blijven splitsen
- X aantal contacten zijn gesplitst
- Huidige datum is datum Y
Vervolgens moet je nog aangeven op basis waarvan het winnende pad wordt bepaald. Dit kan bijvoorbeeld zijn op basis van in welk pad de mails het beste worden geopend. Maar het kan ook zijn op basis van in welk pad op de meeste hyperlinks in de mails wordt geklikt.
Tot slot moeten we aangeven hoe het winnende pad moet worden bepaald. Met onderstaand scherm kun je aangeven op basis waarvan het winnende pad moet worden gekozen. In dit voorbeeld kiezen we voor het openen van e-mails. Het pad waarin de mails het beste worden geopend wordt dan gekozen als winnend pad.
Conditional split
Bij de conditional split heb je 2 opties waarmee je de split test kunt beëindigen:
- Stuur X aantal contacten naar pad A en daarna de rest naar pad B
- Stuur contacten naar pad A totdat datum Y is bereikt en stuur dan de contacten naar pad B
Stap 3: vul de paden met mailtjes. Je kunt bijvoorbeeld dezelfde mailtjes voor beide paden gebruiken en alleen de onderwerpregel aanpassen of een iets andere tekst in de mails gebruiken. Ook kun je bijvoorbeeld variëren met de tijd tussen de mailtjes. In pad A wacht je bijvoorbeeld 1 dag totdat je het tweede mailtje stuurt. In pad B wacht je 3 dagen.
Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk met split testen. Gebruik je eigen creativiteit en bedenk vooral wat je wilt gaan split testen.
Succes!
Heb jij al gebruik gemaakt van split testen?
Laat me in een reactie weten of je al aan de slag bent gegaan met split testen. Ik ben benieuwd!
14 dagen proefaccount ActiveCampaign
Wil je direct aan de slag gaan met ActiveCampaign? Maak dan een proefaccount aan.
Als je je proefaccount via mij aanmaakt dan krijg je toegang tot een Nederlandstalige kennisbank en kun je Nederlandstalige support tickets insturen.