Wist je dat gemiddeld 1 op de 5 e-mails nooit de inbox bereikt? (bron: ReturnPath, 2016 deliverability benchmark)
Het globale percentage van e-mails dat in de inbox terechtkwam in het tweede kwartaal van 2016 was 76%.
Er wordt tegenwoordig een enorme hoeveelheid e-mails verstuurd en spam filters worden steeds strenger. Hierdoor komt het vaak voor dat e-mails worden geblokkeerd door een spam filter en nooit in de inbox terecht komen. Het kan zelfs zijn dat e-mail helemaal niet aankomt (en dus ook niet in de spam map terecht komt). E-mail deliverability is daarom een complex onderwerp.
Mailbox providers zoals Gmail en Hotmail kijken naar zowel de afzender van een e-mail als naar de inhoud van een e-mail om te bepalen welke e-mails wel en niet in de inbox terecht komen.
In dit artikel ga ik een aantal tips met je delen waarmee je zelf kunt zorgen voor een betere e-mail deliverability.
Tip 1: zorg voor een betrouwbare afzender
Wanneer je e-mail verstuurt is het belangrijk dat je een betrouwbare afzender gebruikt. Maak dus geen gebruik van een gratis e-mailadres zoals Hotmail of Gmail, maar gebruik een zakelijk e-mailadres.
Maak geen gebruik van een info@ e-mailadres, maar gebruik voornaam@bedrijfsnaam.nl.
Gebruik daarnaast je bedrijfsnaam of je eigen naam als afzender zodat je herkenbaar bent voor de contacten die op je e-maillijst staan.
Tip 2: maak gebruik van SPF en DKIM
Mailbox providers kijken naar de reputatie van je domeinnaam. Met SPF en DKIM kun je ervoor zorgen dat mailbox providers jouw domeinnaam als betrouwbaar markeren omdat je authenticatie toevoegt. Authenticatie zorgt ervoor dat de identiteit van de afzender wordt bevestigd. Als deze authenticatie niet op orde is, wordt e-mail sneller geweigerd door spam filters. Meer informatie over SPF en DKIM kun je hier vinden. In de DNS instellingen van je domeinnaam kun je SPF en DKIM toevoegen. Informatie over hoe je dit instelt kun je opvragen bij het bedrijf waar je je domeinnaam hebt geregistreerd.
Tip 3: houd de kwaliteit van je e-maillijst hoog
In de ideale wereld heb je alleen e-mailadressen op je lijst staan van mensen die veel betrokkenheid tonen. Dit betekent dat ze vaak je e-mails openen en echt geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Het is dus belangrijk om je e-maillijst periodiek op te schonen. Er zijn verschillende soorten contacten die je liever niet op je e-maillijst wilt hebben: inactieve contacten, ongeldige e-mailadressen en spammers.
Je kunt inactieve contacten proberen weer actief te krijgen door het sturen van een aantal e-mails waarbij ze kunnen aangeven of ze wel of niet meer geïnteresseerd zijn (ook wel “re-engagement campagnes” genoemd). Zo niet, verwijder deze contacten dan. Een re-engagement campagne kan bestaan uit verschillende soorten e-mails, zoals speciale aanbiedingen, toegang tot exclusieve content en een mogelijkheid om te kunnen uitschrijven.
Ook kan het voorkomen dat er e-mailadressen op je e-maillijst staan die niet eens bestaan. Iemand heeft bijvoorbeeld een typfout gemaakt bij het aanmelden voor je weggever. E-mails die je naar dit contact stuurt zullen dan “gebounced” worden. Het is belangrijk om deze e-mailadressen uit je lijst te halen. Met BriteVerify kun je controleren of een e-mailadres bestaat.
Ten slotte kunnen spammers in je e-maillijst terecht komen. Deze e-mailadressen zijn van slechte kwaliteit en daardoor heeft dit een negatief effect op de kwaliteit van je e-maillijst. Om spam bots tegen te houden kun je bijvoorbeeld gebruik maken van CAPTCHA op je website formulieren.
Tip 4: stuur e-mails op een regelmatige basis
Stuur niet teveel e-mails maar ook zeker niet te weinig e-mails. Het versturen van teveel e-mails kan ervoor zorgen dat je e-mails als spam worden gemarkeerd. Door het versturen van te weinig e-mails kun je geen goede band opbouwen met je doelgroep en weten mensen niet eens meer dat ze op je lijst staan ingeschreven. Probeer consistent te zijn in het aantal e-mails dat je verstuurt, bijvoorbeeld 2x per week. De frequentie hangt vooral af van de relatie die je hebt met je e-maillijst.
Tip 5: plaats zo min mogelijk afbeeldingen in je e-mails
Over het algemeen worden e-mails die alleen bestaan uit tekst beter afgeleverd. Wanneer je bijvoorbeeld een e-mail stuurt met alleen een afbeelding, wordt dit door spam filters snel gemarkeerd als spam. Daarnaast kost het meer tijd voor e-mail servers om e-mails met grote afbeeldingen te verwerken. Hierdoor worden e-mails ook sneller gemarkeerd als spam. Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. Als je toch afbeeldingen gebruikt, verklein dan eerst je afbeelding zodat het bestand niet te groot is.
Tip 6: stuur waardevolle content naar je e-maillijst
Wanneer je goede en waardevolle content naar je e-maillijst stuurt, zal dit direct invloed hebben op de open rate. De open rate is het aantal mensen dat je e-mail opent vergeleken met het totaal aantal mensen waar je de e-mail naartoe hebt gestuurd. Hoe hoger de open rate, hoe beter (een open rate boven de 30% is goed). Mailbox providers zoals Hotmail en Gmail kijken ook naar deze open rate. Gebruik daarnaast een aantrekkelijke onderwerpregel om ervoor te zorgen dat je contacten nieuwsgierig worden en de e-mail graag willen openen.
Daarnaast kijken mailbox providers naar de volgende factoren:
- aantal replies op e-mails
- aantal keer dat de e-mail gemarkeerd is als spam
- aantal keer dat de e-mail is verplaatst naar een andere map (dit geeft aan dat de ontvanger de e-mail later nog eens zou willen bekijken)
- aantal keer dat de e-mail is doorgestuurd naar iemand anders
- aantal keer dat de e-mail is verwijderd voordat deze is geopend
Tip 7: maak gebruik van segmenten en stuur gepersonaliseerde e-mails
Maak gebruik van segmentatie en personalisatie. Segmentatie betekent dat je je e-maillijst gaat opdelen, bijvoorbeeld op basis van interesse gebieden van je contacten. Stuur gepersonaliseerde e-mails met content waar je contacten echt op zitten te wachten. Op basis van de informatie die je over je contacten hebt verzameld (zoals interesses), kun je segmenten maken en specifieke e-mails sturen.
Tip 8: maak het eenvoudig om uit te schrijven
Het is beter dat iemand zich uitschrijft voor je e-maillijst dan dat diegene je e-mails markeert als spam. Maak het daarom makkelijk voor contacten om uit te schrijven. Zorg ervoor dat de uitschrijflink duidelijk zichtbaar is in je e-mail.
Tip 9: single VS double opt-in
Er zijn twee manieren waarmee contacten op je e-maillijst terecht kunnen komen: single en double opt-in.
Single opt-in betekent dat iemand zijn e-mailadres invult via een formulier op je website. Deze persoon staat dan direct op je e-maillijst.
Bij double opt-in ontvangt de persoon eerst nog een bevestigingsmail om zijn aanmelding te bevestigen.
Over het algemeen is de kwaliteit van je e-maillijst hoger wanneer je gebruik maakt van double opt-in. Je zorgt er dan namelijk voor dat alleen de contacten die zijn of haar e-mailadres hebben bevestigd op je e-maillijst terecht komen. Het nadeel hiervan is wel dat je veel inschrijvingen kwijtraakt omdat een aantal mensen niet zullen bevestigen.
Een goed alternatief (en dit heeft persoonlijk mijn voorkeur) is om single opt-in te gebruiken en daarnaast bij te houden welke mensen al een tijd geen e-mails hebben geopend. De mensen die bijvoorbeeld 6 maanden niets hebben geopend, kun je automatisch verwijderen uit je lijst.
Tips voor ActiveCampaign gebruikers
Ten slotte wil ik nog een aantal specifieke tips delen voor ActiveCampaign gebruikers:
- Wanneer je een e-mail maakt in ActiveCampaign, toont ActiveCampaign een spam score. ActiveCampaign geeft hierbij aan welke punten ervoor kunnen zorgen dat je e-mail in de spam map belandt. Zorg ervoor dat deze spam score zo laag mogelijk is.
- Het is verplicht om een fysiek adres in je e-mails te plaatsen. Via de algemene instellingen in je ActiveCampaign account kun je een fysiek adres toevoegen.
- De eerste 30 dagen dat je e-mails verstuurt via ActiveCampaign, sta je op een test server. Deze server is van mindere kwaliteit dat de “normale” server van ActiveCampaign. ActiveCampaign wilt de kwaliteit van de normale server zo hoog mogelijk houden en daarom moet je eerst aan ActiveCampaign bewijzen dat jouw e-mails van goede kwaliteit zijn. Heb je veel problemen? Neem dan contact op met het support team van ActiveCampaign.
- In ActiveCampaign kun je eenvoudig bijhouden welke contacten inactief zijn. Je kunt een automation maken die bijhoudt wanneer een contact voor het laatst een e-mail heeft geopend. Met behulp van tags kun je inactieve contacten segmenteren en in een re-engagement campagne plaatsen.
- Bij iedere lijst in ActiveCampaign kun je de engagement bekijken. Klik op het pijltje achter de lijst en dan op Engagement Management.
- Om spam bots tegen te houden kun je gebruik maken van CAPTCHA. Lees hier hoe je dit instelt in ActiveCampaign.
- Lees dit artikel om DKIM en SPF in te stellen in ActiveCampaign
Heb je nog vragen of opmerkingen? Reageer dan hieronder.
2 Reacties
Ik wil graag het bestand ondertekenen. Echter de activatiecode wordt naar een telefoonnummer gestuurd die ik niet meer heb. Willen jullie de activatiecode per sms sturen naar 0619992872.
Dank je wel.
Willy Lamberts.
Hoi Willy,
Waar gaat dit precies over?
Hoor het graag.