fbpx

Nederlandse e-mailmarketing software met persoonlijke support

ActiveCampaign vs MailChimp

Auteur foto

Wat zijn de verschillen tussen ActiveCampaign en MailChimp en voor welk systeem zou je moeten kiezen?

Dit zijn de grootste verschillen:

ActiveCampaign

Lite Pakket
9 per maand - jaarlijks betalen
  • E-mailmarketing
  • Uitgebreide segmentatie
  • Krachtige marketing automation
  • Alles in het Nederlands
Populair

MailChimp

Essentials Pakket
$ 9
99
Maandelijks
  • E-mailmarketing
  • Standaard segmentatie
  • Beperkte marketing automation
  • Alles in het Engels

In dit artikel gaan we de volgende onderdelen met elkaar vergelijken:

Contacten

In ActiveCampaign heb je alle informatie over contacten overzichtelijk op één plek. Je kunt een overzicht zien met al je contacten en je kunt doorklikken naar een individueel contact. In dat overzicht zie je alle informatie die bij dat contact hoort, zoals contactinformatie, in welke lijsten het contact staat en activiteiten (bijvoorbeeld geopende e-mails en geklikte links).

In ActiveCampaign kun je meerdere lijsten aanmaken en betaal je eenmalig voor een contact. Het maakt niet uit op hoeveel verschillende lijsten dat contact staat. Je kunt contacten ook eenvoudig verplaatsen van de ene naar de andere lijst.

Contacten overzicht in ActiveCampaign:

ActiveCampaign Contacten Dashboard

Vanuit het Contacten Overzicht kun je doorklikken naar een individueel contact. Hier vind je alle gegevens zoals:

  • naam
  • e-mailadres
  • extra informatie met eigen velden
  • tags 
  • op welke lijsten dit contact staat ingeschreven
  • de recente activiteiten van dit contact (welke e-mails heeft het contact geopend, welke website pagina’s zijn bezocht, op welke links heeft het contact geklikt)

Je kunt ook notities toevoegen aan een contact en je kunt een persoonlijke e-mail sturen. 

Individueel contact in ActiveCampaign:

ActiveCampaign individueel contact

In MailChimp worden de lijsten Audiences genoemd. Bij het gratis pakket heb je standaard 1 audience. Alle contacten staan op dezelfde audience ingeschreven.

Je gaat in het menu naar Audience en je klikt op All Contacts. 

Daar zie je een overzicht met alle contacten die in de audience staan.

Je kunt verder klikken naar een individueel contact.

Dit is vergelijkbaar met de informatie die je kunt zien in ActiveCampaign. 

Deze gegevens kun je zien:

  • naam
  • e-mailadres
  • extra informatie
  • tags
  • notities toevoegen
  • activiteiten feed

Zo ziet het scherm eruit van één contact:

Lijsten en tags

In MailChimp zet je alle contacten in één audience en gebruik je groepen, segmenten en tags om verschillende e-mails naar contacten te kunnen sturen. 

In MailChimp kun je een landingspagina maken met een aanmeldformulier. Zodra iemand het formulier invult, kun je automatisch een tag toevoegen.

Helaas kun je geen tag toevoegen bij een los aanmeldformulier die je op je eigen website kunt integreren. Je moet dus echt een MailChimp landingspagina gebruiken. 

Je kunt ook groepen maken in MailChimp. In een groep kun je contacten plaatsen die dezelfde interesses hebben. Contacten kunnen zichzelf in groepen plaatsen via een opt-in formulier door bijvoorbeeld een keuzelijst of checkbox toe te voegen. Of je kunt zelf contacten in een bepaalde groep plaatsen.

Zo ziet het scherm eruit om groepen te maken in MailChimp:

In ActiveCampaign kun je meerdere lijsten aanmaken en ook gebruik maken van tags en segmenten. Contacten kun je heel makkelijk naar een andere lijst verplaatsen. Ook kun je campagnes naar meerdere lijsten tegelijkertijd sturen.

In ActiveCampaign is het eigenlijk niet nodig om meerdere lijsten te hebben. Je kunt gebruik maken van tags en op die manier kun je contacten in aparte segmenten plaatsen. Een tag kun je zien als een sticker die je op bepaalde contact plakt.

Wanneer iemand zich heeft aangemeld voor je e-book dan kun je bijvoorbeeld een tag e-book aan je contact hangen zodat je later altijd nog weet wat iemand had aangevraagd. Je kunt tags volledig automatisch toevoegen aan je contacten via automatiseringen.

Lijsten en tags in ActiveCampaign:

ActiveCampaign lijsten en tags

Formulieren

In MailChimp kun je verschillende soorten formulieren maken: een embedded formulier zodat je deze op je website kunt plaatsen, een pop-up en een landingspagina met een formulier. Het nadeel is dat er maar één formulier wordt opgeslagen. Als je een nieuw formulier maakt, dan wordt het oude formulier overschreven.

Je kunt verschillende soorten velden toevoegen aan een formulier. Denk aan een tekstveld, checkbox, dropdown, datum veld en telefoonnummer.

De opmaakmogelijkheden van een embedded form zijn helaas erg beperkt. Je kunt niets aanpassen qua kleuren. Alleen als je verstand hebt van CSS code dan kun je aanpassingen doorvoeren.

Een Embedded Form kun je met een stukje code op je website plaatsen.

Wanneer je kiest voor een landingspagina of de Form Builder dan zijn er wel meer opmaakmogelijkheden. Het nadeel is dat je dit type formulieren niet in je eigen website kunt integreren. 

Kortom: er is in MailChimp geen makkelijke manier om je formulieren naar eigen wens vorm te geven én te integreren op je eigen website.

Formulier in MailChimp:

ActiveCampaign vs Mailchimp

In ActiveCampaign kun je oneindig veel formulieren maken. Alle formulieren worden netjes opgeslagen. Per formulier kun je instellen welke lijst je eraan wilt koppelen en je kunt ook direct tags toevoegen.

Je kunt allerlei soorten velden aan je formulier toevoegen. Je kunt eigen velden aanmaken zoals een datum veld, checkbox, radio button of tekst veld.

Daarnaast is het in ActiveCampaign heel eenvoudig om de lay-out van een formulier aan te passen. Dat gaat een stuk makkelijker vergeleken met MailChimp. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig de kleur van de button wijzigen door er simpelweg op te klikken en een andere kleur te kiezen.

Je kunt ook een achtergrondkleur geven aan je formulier zodat het helemaal past bij je website.

Formulier in ActiveCampaign:

Segmentatie

In zowel ActiveCampaign als MailChimp kun je segmenten maken. Maar in ActiveCampaign is deze mogelijkheid vele malen uitgebreider.

Zo kun je in ActiveCampaign een segment maken op basis van contact informatie (demografische gegevens), acties (link klikken, e-mail opens etc), tags, geografische gegevens en website data (zoals welke website pagina’s een contact heeft bezocht).

Ook kun je een segment maken die aan meerdere voorwaarden moet voldoen. Een contact heeft bijvoorbeeld een bepaalde website pagina bezocht en heeft een bepaalde e-mail geopend. Op basis daarvan kun je hele relevante e-mails sturen.

Je kunt verschillende segmenten maken, onder andere op basis van acties:

ActiveCampaign segmenten

Je kunt ook segmenten maken op basis van website data zoals bezochte pagina’s en bekeken video’s:

ActiveCampaign segmenten

In Mailchimp heb je een aantal pre-built segmenten die je kunt gebruiken:

Mailchimp standaard segmenten

Je kunt zelf segmenten maken, maar de mogelijkheden zijn een stuk beperkter vergeleken met ActiveCampaign. 

Dit zijn de gegevens die je kunt gebruiken voor een segment in MailChimp:

Mailchimp segmenten maken

Templates

Zowel in ActiveCampaign als in MailChimp kun je kiezen uit een aantal templates voor je e-mail of je kunt zelf een template maken.

Beide systemen maken gebruiken van een drag and drop builder waarmee je verschillende blokken (bijvoorbeeld een tekstblok of afbeelding) in een template kunt plaatsen.

In ActiveCampaign zijn er nog wat extra mogelijkheden, zoals het verbergen van een blok op een mobiel apparaat en je kunt een (tekst) blok op basis van een bepaalde voorwaarde wel of niet tonen. Dat laatste kan bijvoorbeeld handig zijn als je aan het einde van je e-mail een product wilt promoten. Voor degenen die het product al hebben gekocht, kun je dat stukje tekst verbergen.

Templates in ActiveCampaign:

ActiveCampaign vs Mailchimp

Templates in MailChimp:

ActiveCampaign vs Mailchimp

Automatiseringen

Een automatisering is een serie e-mails die automatisch wordt verzonden nadat het contact een bepaalde actie heeft uitgevoerd.

In MailChimp kun je bij de gratis versie slechts één automatische e-mail versturen. 

In de betaalde versie kun je wel meerdere automatische e-mails sturen, maar dan zijn de mogelijkheden alsnog heel beperkt vergeleken met ActiveCampaign. 

Er zijn een paar triggers beschikbaar in MailChimp om automatisch een e-mail te versturen.

De beschikbare triggers in MailChimp zijn:

  • heeft een e-mail geopend / niet geopend
  • heeft een e-mail ontvangen / niet ontvangen
  • heeft geklikt op een link / niet geklikt op een link
  • heeft een product gekocht / niet gekocht (alleen beschikbaar met een e-commerce integratie)
  • heeft een tag gekregen
  • heeft zich aangemeld voor een lijst of groep

Een automatisering wordt niet visueel getoond in MailChimp. Dit is een nadeel, omdat je niet in één oogopslag kunt zien hoe de automatisering eruit ziet. 

In de betaalde versies heb je wel Customer Journey maps waarmee je visueel een automatisering kunt opstellen. Alsnog zijn de mogelijkheden heel beperkt en zijn er maar een paar acties die je kunt laten uitvoeren in zo’n automatisering.

Zo ziet een automatisering eruit in MailChimp:

De mogelijkheden van automatiseringen in ActiveCampaign zijn vele malen uitgebreider vergeleken met MailChimp. 

Je kunt zelf bepalen hoeveel e-mails je in een automatisering plaatst. Zo kun je zelfs de komende 100 weken iedere week automatisch een e-mail sturen naar de contacten in je automatisering. 

Je kunt heel eenvoudig onderdelen in een automatisering slepen. Zo kun je visueel precies zien wat er gebeurt in het proces van de automatisering. Je kunt op basis van gedrag en interesses van je contacten hele specifieke e-mails sturen.

Je kunt makkelijk meerdere paden maken in een automatisering. Zo kunnen contacten in verschillende paden terechtkomen en verschillende e-mails ontvangen op basis van hun gedrag.

Een voorbeeld van een automatisering is als je een bepaald product hebt verkocht en je wilt een aantal follow-up e-mails versturen.

Je wilt bijvoorbeeld automatisch een aantal extra tips sturen om het product te kunnen gebruiken of een vervolg product (upsell of cross sell) promoten.

Een ander voorbeeld waarvoor een automatisering handig is, is als je een gratis weggever wilt aanbieden. Je kunt automatisch een e-mail met toegang tot de weggever sturen. Een paar dagen later kijk je of iemand de weggever heeft bekeken. Zo nee, dan stuur je een herinnering. Zo ja, dan kun je nog een e-mail laten sturen waarbij je vraagt om een review of je stuurt waardevolle tips.

Ook is het mogelijk om op basis van een bezochte website pagina automatisch een e-mail te sturen. Stel dat iemand 3 keer jouw verkooppagina heeft bezocht, dan is dat contact echt geïnteresseerd in jouw aanbod. Je kunt vervolgens automatisch een e-mail sturen met bijvoorbeeld een kortingscode voor dat product waardoor de kans groter wordt dat dit contact een aankoop doet. 

Het is zelfs mogelijk om automatiseringen te splittesten in ActiveCampaign. Zo kun je meerdere paden maken en kijken welk pad het beste werkt.

Dit is een voorbeeld van een automatisering als iemand een e-book aanvraagt:

Zoals je ziet is het heel visueel en zie je precies hoe de contacten door de automatisering lopen en welk pad ze volgen. 

Site tracking

In ActiveCampaign kun je met Site Tracking bijhouden welke website pagina’s een contact heeft bezocht. Op basis daarvan kun je bepaalde e-mails versturen. 

Stel je voor dat een contact op je mailinglijst 5 keer je verkooppagina bezoekt over product X. Dan heeft dit contact zelf interesse getoond in dit product en kun je in ActiveCampaign automatisch e-mails versturen over dit product. Zo wordt de kans een stuk groter dat dit product wordt gekocht.

In MailChimp is er geen mogelijkheid om je website te koppelen en daarmee bij te houden welke website pagina’s je contacten hebben bezocht. Dat is jammer, want je kunt ook geen geautomatiseerde e-mails sturen op basis van de website bezoeken van een contact.

Er is wel een optie om toch wat inzichten te krijgen in website bezoeken: je kunt Google Analytics aan MailChimp koppelen of je kunt de MailChimp landingspagina’s gebruiken. Vooralsnog kun je geen acties laten uitvoeren op basis van bezochte pagina’s op je website.

In MailChimp en ActiveCampaign kun je je e-commerce website koppelen zodat je kunt bijhouden welke contacten een product hebben gekocht. Je kunt ook andere websites koppelen zoals een WordPress website.

In MailChimp kun je Google Remarketing Ads gebruiken en een pop-up formulier op je website plaatsen als je je website hebt gekoppeld.

CRM

ActiveCampaign is te gebruiken als een CRM systeem, MailChimp niet.

In ActiveCampaign kun je je verkoopproces in beeld brengen door verschillende fases te maken. Bijvoorbeeld:

fase 1: een kennismakingsgesprek aanvragen
fase 2: offerte opstellen
fase 3: wachten op akkoord

Voor alle offertes maak je een deal aan. Aan een deal kun je een waarde koppelen, zodat je weet hoeveel de offerte kan opleveren. Dit is handig voor jouw sales team zodat ze in één oogopslag kunnen zien aan welke deal ze aandacht moeten besteden.

Je kunt het verkoopproces deels automatiseren met behulp van automatiseringen. Zo kun je automatisch e-mails naar contacten sturen op basis van de status en fase van een deal.

Per deal kun je taken aanmaken, zoals telefonische afspraak, e-mail sturen, meeting of lunch. Bij ieder contact kun je dan direct weer in één oogopslag zien welke deals dat contact heeft.

Zo ziet het CRM gedeelte eruit in ActiveCampaign:

ActiveCampaign CRM systeem

Integraties

Zowel ActiveCampaign als MailChimp hebben veel integraties met andere systemen.

In dit overzicht vind je alle MailChimp integraties.

In dit overzicht vind je alle ActiveCampaign integraties.

Prijzen

Bij ActiveCampaign betaal je voor het aantal contacten en je hebt verschillende pakketten. Wanneer je het Lite pakket gebruikt met 500 contacten betaal je $ 15 per maand. Als je kiest voor een jaar abonnement dan betaal je omgerekend $ 9 per maand. 

Wanneer je bij MailChimp kiest voor het Essentials pakket en je hebt 500 contacten dan betaal je $ 9,99 per maand. Er is ook een gratis versie van MailChimp maar deze heeft een beperking van 2000 contacten en hiermee kun je geen automatische e-mail reeksen versturen. Dit is juist de belangrijkste functionaliteit om klanten uit je mailinglijst te halen. 

Uiteindelijk ben je dus bij ActiveCampaign goedkoper uit als je voor een jaar abonnement kiest en heb je veel meer mogelijkheden op het gebied van automatiseringen. 

Engels vs. Nederlands

In MailChimp is alles in het Engels, ook de kennisbank en support is in het Engels. 

Voor ActiveCampaign zijn er Nederlandse resellers zodat je Nederlandse support kunt krijgen. 

MailTribe is ook reseller van ActiveCampaign. Je krijgt onbeperkt Nederlandse e-mail support van ons team met ActiveCampaign experts en toegang tot de Nederlandse kennisbank met duidelijke stappenplannen zodat je nooit vastloopt. Daarnaast is er een Facebook groep waarin je al je vragen kunt stellen.

Vond je dit artikel nuttig?

Ik ben benieuwd of je dit blog waardevol vond voor welk systeem je kiest.

Laat hieronder een reactie achter en laat me weten of je er iets aan hebt gehad.

14 dagen ActiveCampaign via MailTribe uitproberen

Wil je direct aan de slag gaan met ActiveCampaign? Maak dan een proefaccount aan.

Als je je proefaccount via MailTribe aanmaakt dan krijg je een aantal gratis bonussen, zoals:

  • gratis toegang tot de Nederlandse kennisbank met duidelijke stappenplannen
  • gratis Nederlandse e-mail support van ons team met ActiveCampaign experts 
  • gratis toegang tot de Facebook groep waarin je al je vragen kunt stellen

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

Start direct met het bouwen van een mailinglijst en het automatiseren van je e-mailmarketing.
Meer leads, meer klanten & meer omzet. 
Je zit nergens aan vast.

2 Reacties

  1. Mark 5j geleden

    Ik gebruik Mailchimp (intensief) en ben het met een aantal, maar niet alle beperkingen eens die in dit artikel aan Mailchimp worden toegedicht.
    Ik gebruik slechts 1 lijst, en daarbinnen diverse groepen. Dit is ook de best practice volgens Mailchimp zelf. Daardoor betaal je dus ook maar 1 keer voor hetzelfde contact. Contacten kun je simpel tussen groepen verplaatsen. Formulieren kun je aanpassen zo veel als je wilt. Je maakt een formulier, zet de HTML op je website, dan maak je een nieuw formulier, en plaatst de HTML daarvan op je website.
    Vervolgens kun je automations inrichten met een filter, waarin je de automation alleen laat starten indien een contact lid is van een bepaalde groep. Je kunt dus wel degelijk per groep een andere automation toekennen, daarvoor hoef je niet meerdere lijsten te gebruiken.
    Active Campaign gebruik ik niet, dus wie weet kan bovenstaande daar makkelijker en kan het meer. Maar in elk geval kent Mailchimp minder beperkingen dan hier genoemd, mits juist ingericht.

    1. Rachelle Blok 5j geleden

      Hoi Mark,

      Er zijn onlangs wat aanpassingen doorgevoerd bij Mailchimp. Ik ben benieuwd welk Mailchimp plan je gebruikt.

      Bij het gratis pakket kun je nog maar 1 Audience aanmaken, dit kun je vergelijken met lijsten in ActiveCampaign. Bij ActiveCampaign kun je een onbeperkt aantal lijsten aanmaken en is er dus meer flexibiliteit. Als je meerdere bedrijven hebt, kun je bij ActiveCampaign met 1 account al heel ver komen omdat je verschillende lijsten kunt maken. Bij Mailchimp wordt dat toch al een stuk lastiger als je maar 1 audience kunt aanmaken bij het gratis pakket. Je kunt natuurlijk wel met groepen, segmenten en tags werken. Maar dat wordt toch al snel onoverzichtelijker vergeleken met meerdere audiences.

      Als je bij een betaald Mailchimp account meerdere audiences hebt, dan kun je geen segment maken waarbij je meerdere audiences combineert. Ook hier is weer een beperking. In ActiveCampaign staan de segmenten en tags los van de lijsten waardoor dit flexibeler is.

      Verder zijn er op het gebied van de automations in Mailchimp veel minder mogelijkheden dan in ActiveCampaign.
      Voorbeeld: je kunt geen automation starten als iemand een bepaalde pagina op je website heeft bezocht.
      Dat kan alleen als je een webshop hebt.
      Dit is juist een super belangrijke manier om relevante e-mails te kunnen sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MailTribe Demo

Ontdek je hoe je met MailTribe een winstgevende mailinglijst bouwt en hoe je jouw e-mailmarketing automatiseert voor meer leads, klanten en omzet.

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

MailTribe draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders