In MailTribe / ActiveCampaign kun je een campagne of een automatisering maken.
Wat is nu precies het verschil tussen een campagne en een automatisering? Dat ga ik je uitleggen in dit blog.
Campagne
Je maakt een campagne wanneer je een eenmalige mail wilt versturen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief zijn die je maandelijks rondstuurt met iedere keer andere inhoud. Of een mail met een bepaalde actie (bijvoorbeeld een kortingscode die tijdelijk geldig is).
Een campagne kun je naar een hele lijst sturen of naar segmenten (delen) van een lijst. Je kunt bijvoorbeeld met een segment alleen de campagne sturen naar de contacten die een bepaalde tag hebben of die een bepaalde pagina op je website hebben bezocht.
Een campagne kun je direct versturen of je kunt deze inplannen.
Automatisering
Een automatisering gebruik je wanneer je automatisch een serie e-mails wilt versturen. Deze e-mails hoef je dus slechts één keer te maken en zullen dan automatisch worden verstuurd. Automatiseringen zijn de kracht van ActiveCampaign. Het biedt enorm veel mogelijkheden en wanneer je dit slim inzet dan kun je heel gericht e-mails sturen naar (delen van) je doelgroep.
Voorbeelden wanneer je een automatisering zou willen gebruiken zijn:
- je wilt automatisch een serie e-mails laten versturen (bijvoorbeeld nadat iemand zich heeft aangemeld voor je weggever)
- je wilt verschillende e-mails naar verschillende personen sturen
- je wilt contacten automatisch naar een andere lijst verplaatsen
- je wilt automatisch achterhalen welke contacten inactief zijn en deze een label (tag) geven of een bepaalde mail sturen
- je wilt op basis van gedrag van je contacten een mail sturen (bijvoorbeeld automatisch een mail met kortingscode sturen als iemand een productpagina meerdere malen heeft bezocht op je website)
Iemand komt in een automatisering terecht op basis van een trigger. Er zijn verschillende triggers die je kunt kiezen zoals:
- iemand meldt zich aan voor een lijst
- iemand heeft een formulier ingevuld
- iemand heeft een bepaalde tag
- iemand heeft een bepaalde pagina op je website bezocht
- iemand heeft een bepaald mailtje geopend
- iemand heeft op een link in een mailtje geklikt
Op basis van de trigger komt een contact in de automatisering terecht. Vervolgens kun je dan mails gaan instellen die automatisch verstuurd worden. Ook kun je een bepaalde periode (dagen/uren/minuten etc) inlassen dat de automatisering moet wachten met het versturen van de volgende mail.
Splitsingen maken in een automatisering
Je kunt een automatisering gaan opsplitsen in meerdere paden op basis van een bepaalde voorwaarde.
Voorbeeld: iemand heeft een bepaalde pagina op je website wel of niet bezocht. Degene die de pagina wel hebben bezocht, wil je een bepaalde tag geven. Degene die de pagina niet hebben bezocht, wil je een andere tag geven.
Je kunt bijvoorbeeld ook verschillende e-mails sturen naar contacten die de pagina wel hebben bezocht en contacten die de pagina niet hebben bezocht.
Daarnaast kun je een automatisering gebruiken wanneer je een contact wilt verplaatsen naar een andere lijst. Je hebt bijvoorbeeld een lijst voor je leads en een lijst voor je klanten. Wanneer een lead een aankoop doet, dan kun je diegene met een automatisering automatisch laten verplaatsen naar de lijst voor klanten.
Heb je iets geleerd?
Ik ben benieuwd of je dit blog waardevol vond en nu verder aan de slag kunt met ActiveCampaign.
Laat hieronder een reactie achter en laat me weten of je er iets aan hebt gehad.
Wil je nog meer leren? Meld je aan voor mijn gratis online cursus ActiveCampaign.
14 dagen proefaccount MailTribe/ActiveCampaign
Wil je direct aan de slag gaan met ActiveCampaign? Maak dan een gratis proefaccount aan.
Als je je proefaccount via MailTribe aanmaakt dan krijg je toegang tot een Nederlandse kennisbank en krijg je gratis Nederlandse support.
2 Reacties
Kun je contacten ook verwijzen naar een Campagne mail dmv een URL?
Hoi Alieke,
Ja dat kan. Klik op de campagne, dan in het submenu op Bericht en dan zie je boven de mail icoontjes met een web kopie link.