Heb je een mailinglijst opgebouwd maar kost het je tot nu toe alleen maar geld in plaats van dat het geld oplevert?
Iedereen roept dat je moet bouwen aan je mailinglijst, maar je hebt er nog niets aan gehad.
Goed nieuws: het is helemaal niet zo moeilijk om klanten uit jouw mailinglijst te halen. Je moet alleen even weten hoe.
In dit artikel vind je 5 concrete tips waarmee je direct jouw eerste klanten binnenhaalt.
Tip 1: Herhaal vaker je aanbod
Misschien een open deur, maar ondernemers zijn vaak bang om hun aanbod meerdere keren te herhalen. Omdat ze bang zijn dat het te spammerig wordt.
Als je nog maar één e-mail hebt gestuurd over jouw aanbod, dan is dat simpelweg te weinig.
Het feit is dat jouw potentiële klanten meerdere keren jouw aanbod voorbij moeten zien komen om over te gaan tot een aankoop.
Je hoeft natuurlijk niet steeds exact dezelfde informatie te herhalen, maar gebruik steeds een andere invalshoek. Richt je op de pijn en het verlangen van jouw potentiële klant.
Vragen die je hierbij kunt stellen zijn:
- Hoe ziet de huidige situatie eruit?
- Waar liggen ze ‘s nachts wakker van?
- En hoe ziet de situatie eruit als hun probleem is opgelost?
Gebruik een verhaal om de pijn en het verlangen te vertellen.
Het “gat” tussen de pijn en het verlangen is jouw aanbod.
Tip 2: Verstuur meerdere soorten
e-mails
Je hebt verschillende soorten e-mails nodig om een verkoop binnen te halen.
Sommige mensen maken een beslissing op basis van feitelijke informatie, terwijl anderen vooral reviews van klanten lezen of geraakt willen worden door een verhaal.
Anderen hebben juist urgentie nodig om de volgende stap te zetten.
Er zijn verschillende triggers die je in meerdere e-mails kunt verwerken.
Deze e-mails kun je sturen:
- E-mail 1: Aankondiging van je product of dienst
Vertel wat je verkoopt en welk probleem het oplost van jouw doelgroep. Vertel ook welk verlangen je ermee kunt bereiken. Plaats een link naar de verkooppagina in deze e-mail. - E-mail 2: Consequenties
Wat gebeurt er als de potentiële klant het product / de dienst niet koopt? Wat kost het je als je het probleem niet oplost?
Hoe ziet de situatie van de potentiële klant eruit over 3 maanden of over een jaar? Vertel wat de consequenties zijn als ze het probleem nu niet oplossen. Maak duidelijk waarom ze jouw product / dienst nodig hebben. - E-mail 3: Social proof
Laat reviews of video testimonials van jouw huidige klanten zien. Dit zorgt voor bewijs dat jouw product / dienst écht resultaat oplevert. Het zorgt voor meer vertrouwen bij jouw potentiële klanten waardoor de kans groter wordt dat ze klant worden.
Mensen zijn kuddedieren dus als ze zien dat jij al X klanten hebt geholpen met het behalen van resultaat Y dan wordt je verhaal betrouwbaarder.
Gebruik bij voorkeur screenshots van bijvoorbeeld Facebook of Google reviews zodat je de volledige naam + foto kunt tonen. Een video testimonial is nog beter. - E-mail 4: Veelgestelde vragen
In deze e-mail plaats je de veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden. Het doel van deze e-mail is om de laatste bezwaren weg te nemen van jouw potentiële klanten.
Veelvoorkomende bezwaren zijn: ik heb geen geld, ik heb geen tijd of het werkt niet voor mij. - E-mail 5: Laatste kans
Geef een laatste kans om aan te melden. Veel mensen hebben een laatste zetje nodig om de volgende stap te nemen.
Je kunt op verschillende manieren urgentie inbouwen zoals het geven van een bonus, een prijsverhoging of het aantal plekken beperken.
Tip 3: Bepaal je verkoopmethode
De verkoopmethode is de manier waarop je jouw product / dienst verkoopt.
Voorbeelden hiervan zijn:
- een verkooppagina op je website
- telefonische afspraak
- webinar
De verkoopmethode is onder andere afhankelijk van de prijs van jouw product / dienst. Hoe hoger de prijs, hoe intensiever de verkoopmethode is.
Een product of dienst met een lage prijs kun je prima via je website verkopen. Bij een hogere prijs kies je eerder voor een webinar of telefonische afspraak.
Tip 4: Gebruik een speciale landingspagina
Een landingspagina is een aparte pagina op je website met maar één doel. Bezoekers kunnen twee dingen doen:
- een actie uitvoeren
- de pagina verlaten
Een actie kan zijn het kopen van een product of het inplannen van een gesprek.
Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Verberg bijvoorbeeld het menu.
Plaats alle informatie over jouw product / dienst op deze pagina. Vanuit jouw e-mails link je naar deze speciale pagina.
Tip 5: Vergeet jouw huidige klanten niet
Als je nieuwe klanten wilt dan zijn er twee opties:
- nieuwe (onbekende) mensen aantrekken
- iets verkopen aan jouw bestaande klanten
De tweede optie is een stuk goedkoper en makkelijker want jouw huidige klanten hebben al vertrouwen in jou en je bedrijf. Ze hebben al een keer iets bij je gekocht.
Wat zou een volgende logische stap zijn voor deze klanten?
Stuur ze een e-mail met een aantrekkelijk vervolg aanbod.
Op die manier verdien je meer per klant zonder dat je meer kosten moet maken in de vorm van advertenties bijvoorbeeld.
Vond je deze tips waardevol? Of heb je nog een vraag?
Laat hieronder een reactie achter.