Hoe kun je zo snel mogelijk beginnen met het maken van een mailinglijst? En hoe zorg je ervoor dat je mailinglijst klanten oplevert?
In dit artikel ontdek je hoe je dit in 5 stappen kunt realiseren.
Stap 1: Maak een goede weggever
Een weggever is een kado die je geeft aan potentiële klanten met als doel om e-mailadressen te verzamelen. Bekende voorbeelden van een weggever zijn een gratis e-book, checklist of video training.
Je kunt natuurlijk ook een gratis gesprek aanbieden. Het voordeel daarvan is dat je direct in contact bent met potentiële klanten en je ze beter kunt leren kennen. Via zo’n gesprek kun je direct jouw diensten verkopen.
Het nadeel is dat het een grote stap kan zijn voor onbekenden om direct een gesprek met je in te plannen. Een e-book of checklist is een stuk laagdrempeliger en je hoeft het maar één keer te maken. Een gesprek voeren kost wel steeds tijd.
Stap 2: Aanmeldformulier maken
Via een formulier op je website kunnen bezoekers jouw weggever aanvragen. Zorg ervoor dat je om zo min mogelijk gegevens vraagt zodat de drempel zo laag mogelijk is om het formulier in te vullen. Vraag alleen om de voornaam en het e-mailadres. Als je een gratis gesprek aanbiedt dan kun je ook om het telefoonnummer vragen.
Je hebt een e-mailmarketing systeem nodig voor het maken van zo’n formulier. ActiveCampaign is een zeer geschikte tool. Je kunt alle e-mailadressen in dit systeem verzamelen en gemakkelijk naar je hele mailinglijst een e-mail campagne versturen.

Stap 3: E-mail met link naar weggever
Je wilt automatisch de weggever kunnen toesturen zodra iemand deze heeft aangevraagd. Dat kan met ActiveCampaign.
In de gratis tool Canva kun je een e-book of checklist maken met behulp van standaard templates. Daarna kun je het bestand downloaden in PDF formaat en uploaden in je website of Dropbox / Google Drive.
In ActiveCampaign zet je één automatische e-mail klaar met de link naar je weggever.

Stap 4: Wekelijks een e-mail sturen
Zodra iemand jouw weggever heeft aangevraagd, is het belangrijk dat je die persoon “opwarmt”. Dit doe je door regelmatig van je te laten horen. De simpelste manier is één keer per week een e-mail campagne versturen naar je mailinglijst.
In deze e-mail kun je waarde delen zoals een video, blog artikel of simpelweg een stuk tekst. Zorg ervoor dat potentiële klanten je gaan vertrouwen zodat ze uiteindelijk klant worden.
Stap 5: Promoot je aanmeldpagina
Nu is het tijd om jouw aanmeldpagina te gaan promoten. Je wilt zoveel mogelijk bezoekers trekken naar deze pagina zodat je e-mailadressen verzamelt. Deel deze pagina in je netwerk en op je social media kanalen.
Wil je heel snel e-mailadressen verzamelen? Maak gebruik van advertentieplatformen via bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Daarmee kun je heel gericht de juiste doelgroepen bereiken.
Heb je hulp nodig?
Wil je deze 5 stappen laten implementeren door een expert? Laat hieronder een reactie achter en dan nemen we contact met je op. Tijdens een vrijblijvend gesprek kunnen we kijken hoe ik je kan helpen.
2 Reacties
Beste,
Ik zou zojuist hulp willen met een mailing list.
Hoi Shemaira, zou je een mail willen sturen naar rachelle@mailtribe.nl zodat we kunnen kijken hoe we je hiermee kunnen helpen?