Heb je een webshop? Dan kan e-mailmarketing enorm veel opleveren, voornamelijk meer verkopen.
Statistieken
E-mailmarketing voor webshops kan enorm succesvol zijn. Toch blijkt uit onderzoek dat relatief weinig webshops gebruik maken van e-mailmarketing software.
E-commerce Marketing Trendrapport 2019
Uit het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 van Spotler blijkt dat slechts 55% van de e-commerce marketeers gebruik maakt van e-mail marketing automation.
Bron: Spotler
Van de e-commerce marketeers die mee hebben gedaan aan dit onderzoek, geeft 64% aan dat e-mailmarketing en marketing automation een bijdrage leveren aan meer verkoop.
Bron: Spotler
Dus heb je een webshop en maak je nog geen gebruik van e-mailmarketing software? Dan is het echt tijd om daarmee te starten!
Nationaal E-mail Onderzoek 2018
Dan is er nog een ander interessant onderzoek die kijkt vanuit het oogpunt van consumenten.
Uit het Nationaal E-mail Onderzoek van 2018 van Spotler blijkt dat 72% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop.
Bron: Spotler
Uit dit onderzoek blijkt ook dat de volgende e-mails het meest waardevol zijn voor de ontvanger:
- informatie over de laatste bestelling
- een verrassing op je verjaardag
- aanbiedingen op basis van persoonlijke interesses en koopgedrag
Bron: Spotler
Daarnaast is het interessant om te zien met welke reden iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief.
Dit zijn de top 3 redenen:
- Ontvangen van aanbiedingen en deals
- Recente aankoop in webshop
- Op de hoogte blijven van de organisatie
Bron: Spotler
8 voorbeelden van e-mailmarketing voor webshops
Vraag je je af wat voor e-mails je zou kunnen sturen? In dit artikel laat ik 8 manieren zien om e-mailmarketing in te zetten voor webshops.
1) Verlaten winkelwagen campagne
Een bezoeker stopt iets in zijn winkelwagen, gaat naar de afrekenpagina en verlaat vervolgens je webshop. Zonde!
Stuur een automatische e-mail met de inhoud van de winkelwagen en een kortingscode (het e-mailadres moet dan natuurlijk wel bekend zijn).
Wist je dat zo’n 10% alsnog een bestelling zal plaatsen nadat ze de verlaten winkelwagen e-mail hebben ontvangen?!
Natuurlijk kun je ook meerdere e-mails sturen om de kans op een aankoop groter te maken.
2) Cross sell campagne
Iemand heeft een product gekocht en wat doe je dan? De kans is groot dat de klant interesse heeft in bijpassende artikelen.
Stuur een e-mail met producten die passen bij het gekochte product.
Stel dat je een nieuwe laptop koopt, dan wil je misschien ook een muis, printer of webcam kopen.
Op die manier kun je eenvoudig de customer lifetime value (CLV) verhogen, ofwel de totale omzet die een klant oplevert van de eerste tot zijn laatste aankoop.
3) Review campagne
Het is enorm belangrijk om reviews te verzamelen voor je webshop. Veel bezoekers kijken naar de reviews om te bepalen of ze het product willen kopen.
Dit wordt ook wel “social proof” genoemd.
Via e-mailmarketing kun je geheel automatisch een review e-mail sturen nadat iemand een bestelling heeft geplaatst.
Wacht met het versturen van de e-mail totdat het product is geleverd bij de klant. Bereken de gemiddelde levertijd en tel daar 1 dag bij op.
Plaats een afbeelding van het gekochte product in de e-mail en een link naar de productpagina waar ze de review kunnen achterlaten.
Op die manier maak je de drempel zo laag mogelijk om een review achter te laten. Je zou zelfs een kortingscode kunnen aanbieden als beloning voor het achterlaten van een review.
4) Remarketing campagne
Stuur een e-mail met meer informatie over de producten die iemand heeft bekeken in je webshop.
Bij deze campagne is het nodig dat je je webshop koppelt aan je e-mailmarketing systeem, zodat de website bezoeken van je abonnees worden opgeslagen.
Dit is een enorm krachtige manier om relevante e-mails naar je website bezoekers te sturen en verhoogt de kans op een aankoop.
Om het nog krachtiger te maken, zou je je e-mailmarketing systeem kunnen koppelen aan Facebook Ads zodat je via meerdere kanalen je doelgroep kunt bereiken.
5) Re-engagement campagne
Hebben klanten al een tijdje niets meer besteld? Dan is het slim om contact op te nemen met deze klanten.
Zo kun je vragen in welke producten ze geïnteresseerd zijn, waar ze naar op zoek zijn en of je ze ergens mee kunt helpen.
Je kunt ook een korting aanbieden om klanten weer naar je webshop te sturen of een waardevolle tip geven.
6) Loyaliteitscampagne
Het aantrekken van nieuwe klanten kost meer moeite dan het onderhouden van de relatie met bestaande klanten. Vergeet dus niet om je bestaande klanten aandacht te geven.
Beloon de klanten die veel producten bij je hebben gekocht of al voor langere tijd klant zijn.
Stuur een bedankje of maak een speciaal aanbod voor deze klanten.
7) Herhaal aankoop
Verkoop je een product die na een tijd “op” is of aan vervanging toe is?
Bereken na hoeveel tijd iemand weer behoefte zou kunnen hebben om het product opnieuw aan te schaffen.
Dan is het goed om een e-mail te sturen waarmee je een herhaal aankoop stimuleert.
Hiermee kun je de Customer Lifetime Value (CLV) van klanten enorm verhogen, waardoor je meer marketingbudget kunt spenderen voor het aantrekken van nieuwe klanten.
8) Verjaardagscampagne
Hoe leuk zou het zijn om een e-mail te ontvangen op je verjaardag met een persoonlijke aanbieding?
Als bedrijf kun je hier slim op inspelen en de relatie met abonnees versterken.
Voor deze campagne heb je wel de geboortedatum nodig van je abonnees. Via een originele e-mail campagne kun je om de geboortedatum vragen. Gebruik bijvoorbeeld als onderwerpregel: “wil je een cadeau ontvangen op je verjaardag?”
Heb je een webshop?
Laat in de reacties weten hoe jij e-mailmarketing gebruikt voor je webshop.