Ik hoor regelmatig van ondernemers dat ze een grotere mailinglijst willen. Dat is begrijpelijk, maar toch wil ik een kanttekening maken.
Stel jezelf eens de vraag: waarom wil je een grotere mailinglijst?
Groot betekent namelijk niet altijd beter. Het gaat om de kwaliteit van je mailinglijst, niet om de kwantiteit.
Als je op dit moment nog geen klanten haalt uit je mailinglijst, dan kan dat 2 redenen hebben:
1) de kwaliteit van je mailinglijst is niet goed (je spreekt de verkeerde mensen aan)
2) je e-mailmarketing activiteiten zijn niet op orde
Ga eerst eens kijken hoe je klanten kunt halen uit je huidige mailinglijst en of je wel de juiste mensen aanspreekt.
Daarna kun je gaan kijken hoe je meer mensen op je mailinglijst krijgt.
Oke, hoe zorg je er dan voor dat je een grotere mailinglijst krijgt?
Stap 1: Verdiep je in het probleem / pijn / verlangen van je doelgroep
Weet je precies wat het grootste probleem is van jouw doelgroep? Waar lopen ze tegenaan? Kun je dit concreet omschrijven? Het hoeft niet per se een probleem te zijn, het kan ook een verlangen zijn.
Voorbeeld: stel je bent een gezondheidscoach en je helpt ondernemers met een gezondere lifestyle. Wat is dan het probleem van je doelgroep? Dat kunnen er meerdere zijn, zoals gezonder eten, meer bewegen, minder stress.
Dat zijn compleet verschillende problemen.
Het is belangrijk dat je je daar eerst in verdiept zodat je weet aan welke informatie je doelgroep behoefte heeft.
Weet je het niet? Dan kun je erachter komen door het simpelweg aan je huidige klanten te vragen.
Bel een klant en vraag wat zijn/haar grootste probleem was toen ze bij jou terecht kwam.
Heb je nog geen klanten? Vraag het dan aan je volgers. Bijvoorbeeld via je social media kanalen of per e-mail.
Je zult merken dat het je veel nieuwe inzichten gaat opleveren.
Pas als je dit helder hebt, kun je echt gaan bouwen aan je mailinglijst.
Stap 2: Verzamel veel informatie over je doelgroep
Je weet nu het probleem / de pijn of het verlangen van je doelgroep. Dan is het nu tijd voor de volgende stap: verzamel meer informatie. Dat zal je later goed van pas komen.
Welke informatie heb je nodig?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Welke interesses heeft je ideale klant?
- Wat vindt hij/zij belangrijk in het leven?
- Wat zijn de overtuigingen van je ideale klant?
- Welke bezwaren heeft e ideale klant?
- Welke websites bezoekt je ideale klant? Welke e-mails lezen ze? Wat zoeken ze op Google? Welke tv programma’s kijken ze?
- Wat zijn de dromen, doelen en verlangens van je ideale klant?
- Wat zijn de obstakels?
- Wat heeft je ideale klant op dit moment nodig?
Verder kun je demografische informatie verzamelen zoals leeftijd en geslacht.
Stap 3: Maak een weggever
Je weet nu exact wie je wilt bereiken en welke mensen je op jouw mailinglijst wilt krijgen.
Hoe zorg je ervoor dat iemand zijn e-mailadres aan je geeft? Die geeft iemand natuurlijk niet zomaar. Wanneer je een e-mailadres in bezit hebt, dan kun je die persoon op ieder moment van de dag bereiken. Dat is nogal wat!
Door iets van waarde weg te geven, kun je e-mailadressen gaan verzamelen. Als je echt iets waardevols geeft dan zijn mensen zeker bereid om hun e-mailadres te geven. Een gratis waardevol product noem je een weggever (ik noem het zelf liever een waardegever omdat het erom gaat dat je VEEL waarde deelt).
De weggever kun je aanbieden in ruil voor een (naam en) e-mailadres. Een weggever kun je in verschillende vormen aanbieden zoals een e-book, gratis videoserie, challenge of webinar.
Het is eerst belangrijk dat je een onderwerp kiest voor je weggever. Als onderwerp gebruik je het grootste probleem of verlangen van jouw doelgroep. Dit hebben we in stap 1 besproken.
Het onderwerp heb je dus al! Dan moet je alleen nog nadenken over de vorm. Een e-book werkt meestal goed. Deel mega veel waarde in je e-book en houd het kort & krachtig. Wil je het persoonlijker maken? Neem dan een paar video’s op waarin je tips deelt en het probleem van jouw doelgroep bespreekt. Video’s zorgen direct voor vertrouwen en je bouwt aan de relatie met je doelgroep.
Heb je je weggever gemaakt? Maak dan een pagina op je website waarop je een formulier plaatst waarbij je om naam en e-mailadres vraagt. Door het formulier in te vullen kun je automatisch de weggever sturen per e-mail. Je hebt daar wel een e-mailmarketing systeem voor nodig zoals MailTribe.
Meld je aan voor de gratis cursus waarmee je stap voor stap je weggever kunt koppelen aan ActiveCampaign.
Stap 4: Promoot je weggever
Leuk dat je nu een weggever hebt, maar hoe kom je aan aanmeldingen? Door het promoten van je weggever!
Hoe kun je je weggever promoten?
- deel de opt-in pagina op social media
- ga op zoek naar relevante Facebook groepen waar je je weggever mag delen
- maak Facebook advertenties om heel gericht je doelgroep te kunnen bereiken (aanrader!)
- kijk eens naar Google Adwords om je weggever te promoten in Google
- schrijf blog artikelen die aansluiten op het onderwerp van je weggever. Plaats een content upgrade onderaan het artikel waarmee iemand zich kan aanmelden voor je weggever
Stap 5: Maak een follow-up
Super, je krijgt aanmeldingen voor je weggever. Wat nu? Vergeet de follow-up niet! Een zeer belangrijkste laatste stap.
Iemand heeft je weggever gedownload, en dan? Wat is de volgende stap? Denk daarover na.
In een e-mailmarketing systeem zoals ActiveCampaign kun je automatisch een aantal vervolg e-mails sturen. Stuur nog meer waardevolle tips, deel persoonlijke verhalen, vertel wat je te bieden hebt. Op die manier bouw je een relatie op met je doelgroep. Ze leren je beter kennen en ze gaan je volgen. Uiteindelijk heb je zoveel vertrouwen opgebouwd dat verkopen een stuk makkelijker wordt!
Er is heel veel mogelijk met een follow-up reeks in een e-mailmarketingsysteem zoals ActiveCampaign. Je kunt verschillende routes gaan uitstippelen die je doelgroep kan gaan volgen. Je kunt inspelen op de verschillende problemen die voorkomen binnen je doelgroep. Je kunt op het juiste moment de juiste informatie toesturen.
Je maakt een persoonlijke reis voor iedere persoon op je mailinglijst. Geheel automatisch. Hoe mooi is dat?!