In ActiveCampaign vind je een CRM systeem vanaf het Plus pakket. In dit artikel lees je hoe je hiermee aan de slag kunt gaan zodat je marketing en sales kunt combineren en automatiseren.
Waar gebruik je het CRM voor?
ActiveCampaign wordt in eerste instantie gebruikt voor e-mailmarketing en marketing automation. Je kunt nieuwsbrieven versturen en automatische e-mails klaarzetten om van een onbekende een klant te maken.
ActiveCampaign heeft vanaf het Plus pakket een onderdeel Deals wat gebruikt kan worden als CRM systeem. Zo kun je marketing en sales combineren in één systeem zodat je alle gegevens op één plek verzamelt. Het is dan niet meer nodig om een aparte CRM tool aan te schaffen.
Het verkoopproces kun je volledig automatiseren en je kunt precies bijhouden hoeveel omzet een bepaalde klant heeft opgeleverd. Ook kun je monitoren hoe je het verkoopproces kunt optimaliseren zodat je meer klanten binnenhaalt.
Met het CRM systeem in ActiveCampaign kun je jouw verkoopproces in kaart brengen. Zo zie je precies welke contacten op jouw mailinglijst “warm” genoeg zijn om iets bij je te kopen.
Waarschijnlijk bestaat jouw verkoopproces uit verschillende stappen zoals:
- gesprek inplannen
- gesprek voeren
- offerte maken
- wachten op akkoord
Deze stappen kun je eenvoudig weergeven in het CRM systeem zodat je precies ziet welke acties nog uitgevoerd moeten worden per contact.
Hoe werkt het CRM systeem?
Het CRM systeem vind je in het menu onder het kopje Deals in ActiveCampaign.
Er zijn verschillende onderdelen die van belang zijn:
- Pipeline: een pipeline is het complete verkoopproces
- Deals: een deal is een potentiële klant met een grote kans om iets te kopen
- Fase: een fase is een specifieke stap in de pipeline, bijvoorbeeld “offerte maken”
- Taken: aan iedere deal kun je taken toekennen zoals “e-mail versturen” of “bellen”. Zo weet je precies welke taken door wie uitgevoerd moeten worden binnen jouw sales team.
Pipelines
Een pipeline kun je zien als het verkoopproces van een specifiek product. Per product maak je een nieuwe pipeline aan. Een pipeline bestaat uit verschillende fases binnen het verkoopproces zoals Contact opnemen, Gesprek Inplannen en Kennismaking.
Links bovenin kun je schakelen tussen verschillende pipelines. Wanneer je een pipeline aanmaakt dan kun je zelf een naam instellen en een valuta kiezen voor de waarde van de deals.

Deals
Een deal kun je zien als een potentiële klant die een grote kans heeft om klant te worden. Deze personen zijn voldoende gekwalificeerd om in het CRM systeem te komen zodat het sales team de verdere opvolging kan verzorgen.
Deals kunnen handmatig worden aangemaakt per contactpersoon in je ActiveCampaign account. Wanneer je naar een contact gaat dan zie je bovenin een tabblad Deals waar je een nieuwe deal kunt aanmaken.

Wanneer je op de deal klikt dan vind je een scherm met alle details van de deal zoals de deal waarde, taken en de sales persoon die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de deal.

Deals kunnen verschillende statussen hebben:
- open deal: de deal is op dit moment nog actief
- gewonnen deal: de potentiële klant is een klant geworden en de deal is binnengehaald
- verloren deal: het is helaas niet gelukt om de deal binnen te halen
Fases
Een fase is een bepaalde stap in het verkoopproces die doorlopen moet worden om uiteindelijk een deal te sluiten. Je kunt zelf fases aanmaken binnen een pipeline. Zo kan het zijn dat je voor een specifiek product andere fases hebt dan voor een ander product.
Voorbeelden van fases zijn:
- gesprek inplannen
- gesprek voeren
- offerte maken
- wachten op akkoord
Wanneer je een nieuwe fase aanmaakt dan kun je zelf een naam instellen en een kleur kiezen.
De deals kun je handmatig van de ene naar de andere fase verplaatsen. Ook dit zou je kunnen automatiseren met het onderdeel Automatiseringen.

Taken
Taken zijn acties die uitgevoerd moeten worden voor een bepaalde deal. Je kunt verschillende taak typen aanmaken zoals:
- e-mail sturen
- bellen
- meeting
Bij Deals kun je kiezen voor het Taken Overzicht zodat je alle taken in één oogopslag kunt zien. Dit doe je door op de 3 liggende streepjes te klikken rechts bovenin.

CRM en automatiseringen combineren
Je kunt automatisch deals laten aanmaken wanneer je het CRM systeem combineert met automatiseringen. Dit is slim om te doen, zodat je zo weinig mogelijk handmatig werk hoeft uit te voeren en ActiveCampaign automatisch ontdekt welke potentiële klanten een grote kans hebben om klant te worden.
Stel dat iemand 3 keer jouw verkooppagina bezoekt, dan heeft die persoon veel interesse getoond. Het liefst wil je dan een deal laten aanmaken van deze persoon zodat het sales team verder contact kan opnemen om een verkoop binnen te halen. Vaak wordt een deal aangemaakt op het moment dat een contactpersoon voldoende punten heeft op basis van Lead Scoring of op basis van bezochte website pagina’s.
Hoe kun je hiermee aan de slag gaan?
Ga naar het onderdeel Automatiseringen in ActiveCampaign en maak een nieuwe automatisering aan.
Gebruik als start trigger “Score verandert boven X punten“. Daaronder plaats je de actie “Deal aanmaken voor contact” waarbij je kunt bepalen wat de waarde van de deal is en in welke pipeline de deal moet worden geplaatst.

Zodra een contact meer dan 300 punten heeft, wordt nu automatisch een deal aangemaakt in het CRM systeem.
Voordelen van het Plus Pakket
Het CRM systeem kun je gebruiken vanaf het Plus pakket in ActiveCampaign.
Bekijk deze video en ontdek wat de voordelen zijn van het Plus pakket.