fbpx

ActiveCampaign Deep Data Integratie met WooCommerce

Met de Deep Data Integratie tussen WooCommerce en ActiveCampaign kun je alle bestelgegevens van klanten slim inzetten om gepersonaliseerde e-mails te versturen in ActiveCampaign. Zo zie je exact welke aankopen jouw ActiveCampaign contacten hebben gedaan. 

Vanaf het ActiveCampaign Plus Pakket kun je een Deep Data Integratie maken met WooCommerce.

Hoe maak je deze koppeling?

Wat je nodig hebt voor deze Deep Data integratie is:

  • een ActiveCampaign Plus account
  • WooCommerce versie 3.0 of hoger
  • ActiveCampaign for WooCommerce WordPress plugin 

Ga vervolgens in ActiveCampaign naar Instellingen > Integraties.

Klik op Voeg een integratie toe en daar kun je kiezen voor WooCommerce. 

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 1

De tweede stap is het installeren van de ActiveCampaign for WooCommerce WordPress plugin.

Als je deze hebt geinstalleerd in je WordPress website, ga je in het menu naar ActiveCampaign > WooCommerce Settings.

Klik op Manually Configure the API

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 2

Vervolgens moet je de API gegevens invullen. Deze vind je in je ActiveCampaign account via Instellingen > Ontwikkelaar.

Vervolgens kun je in je WordPress website een aantal instellingen doen in het menu bij het onderdeel ActiveCampaign:

  • Abandoned Cart – kies hoelang ActiveCampaign moet wachten voordat de verlaten winkelwagen wordt getriggerd. Standaard staat dit ingesteld op 1 uur.
  • Opt-in Checkbox – Kies of een opt-in checkbox moet worden getoond zodat klanten toestemming kunnen geven om e-mails te ontvangen.

Historical Sync
Ook kun je historische data synchroniseren via de tab Historical Sync.  Alle contacten in je WooCommerce winkel die een bestelling hebben geplaatst, worden dan gesynchroniseerd naar ActiveCampaign.

Bestellingen terugvinden in ActiveCampaign

Als iemand een bestelling plaatst in je WooCommerce winkel, dan worden de bestelgegevens nu automatisch opgeslagen in ActiveCampaign. 

Als je naar Contacten gaat in ActiveCampaign, dan vind je bij ieder contact de geplaatste bestellingen. 

Tags en lijsten
Er wordt automatisch een tag woocommerce-customer aan een contact toegevoegd die een bestelling heeft geplaatst. 

LET OP: Je moet de contacten zelf nog op een lijst in ActiveCampaign inschrijven, anders kun je deze contacten geen e-mails sturen. Dit kun je automatisch regelen door een automatisering te maken die begint met de trigger “tag is toegevoegd woocommerce-customer”. Vervolgens voeg je de actie “Inschrijven op lijst” toe en kies je de bijbehorende klantenlijst.

Het activiteiten overzicht bij een contact
Je kunt bij een contact in het activiteiten overzicht de aankopen terugvinden. Je kunt klikken op een activiteit om de details van de bestelling te bekijken.

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 3

Bestel overzicht bij een contact
Ook vind je bij het contact een overzicht met alle aankopen. Van iedere aankoop zie je het ordernummer, de besteldatum, de status van de bestelling en het aankoopbedrag. Als je klikt op Producten dan zie je de producten die zijn gekocht.

De totale omzet, totaal aantal orders en totaal aantal gekochte producten worden ook bijgehouden.

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 4

Segmenteren met de Deep Data gegevens

In ActiveCampaign kun je je contacten segmenteren op basis van de Deep Data gegevens vanuit WooCommerce.

Dit betekent dat je bijvoorbeeld een segment kunt aanmaken van klanten die een bepaald product hebben gekocht of op een bepaalde datum een bestelling hebben geplaatst. 

Deze segmentatie kun je vervolgens gebruiken bij het versturen van e-mail campagnes. Zo kun je slim inspelen op het aankoopgedrag van klanten.

Stuur bijvoorbeeld een e-mail naar alle klanten die Product X hebben gekocht en doe een upsell naar Product Y. Op die manier kun je meer verdienen per klant. 

Of stuur alle klanten een e-mail die 2 maanden geleden voor het laatst een bestelling hebben geplaatst. Geef een kortingscode die ze kunnen gebruiken bij de volgende bestelling. Op deze manier zorg je voor extra herhaal aankopen.

Of stuur je meest loyale klanten een mooie aanbieding. Dit kun je doen door alle klanten te selecteren die bijvoorbeeld minstens 5 orders hebben geplaatst.

Om een segment te maken op basis van de e-commerce data, kies je bij het segment voor de categorie E-commerce.

Vervolgens kun je kiezen uit deze segment data:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 5
ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 6
ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 7

Een segment voor klanten die minstens 5 orders hebben geplaatst, ziet er dan zo uit:

Automatiseringen maken met de Deep Data Integratie

Met automatiseringen kun je automatisch slim inspelen op bestellingen. Ik ga je een aantal voorbeelden geven van automatiseringen die je kunt inzetten in ActiveCampaign. Je hoeft deze automatiseringen maar één keer in te stellen en dan blijft het voor je werken.

Verlaten Winkelwagen Automatisering

Met deze automatisering kun je automatisch een e-mail sturen als iemand iets in zijn winkelmandje stopt en vervolgens niet afrekent. Zo kun je automatisch een herinnering sturen dat er nog iets in het winkelmandje zit, waardoor de kans groter wordt dat iemand alsnog een bestelling plaatst.

In ActiveCampaign kun je deze automatisering vinden via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek vervolgens op Abandoned Cart Reminder.

Zo ziet de automatisering eruit waarbij na 1 dag een automatische e-mail wordt verstuurd:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 10

Follow-up na aankoop

Nadat een klant een bestelling heeft geplaatst, is het slim om een automatische follow-up e-mailreeks in te stellen.

Via deze e-mails kun je meer uitleg geven over hoe je het product kunt gebruiken.

Ook kun je automatisch vragen om een review achter te laten. Of je kunt extra ondersteuning aanbieden.

Deze automatisering vind je in ActiveCampaign via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op After Purchase Follow Up.

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 15

Last Purchase Date

Een andere handige automatisering is het opslaan van de laatste besteldatum. Zo kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen naar klanten die de laatste 14 dagen een bestelling hebben geplaatst. Of juist naar klanten die 2 maanden geleden voor het laatst een bestelling hebben geplaatst.

Wat je hiervoor nodig hebt is een datum veld. Die kun je eerst aanmaken in ActiveCampaign via Lijsten > Beheer velden

Ga vervolgens naar Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op Last Purchase Date.

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 11

Herinnering om een nieuwe bestelling te plaatsen

Met deze automatisering stuur je een herinnering naar de klanten die al 30 dagen geen bestelling meer hebben geplaatst. 

Op die manier zorg je voor meer herhaal aankopen en verdien je meer per klant.

Deze automatisering vind je in ActiveCampaign via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op Reminder to Re-purchase.

Voor deze automatisering heb je een datumveld nodig met de datum van de laatste bestelling (zie de automatisering Last Purchase Date).

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 12

Product Interest Tagging

Met deze automatisering kun je achterhalen in welke producten een websitebezoeker geïnteresseerd is. Vanuit ActiveCampaign wordt gekeken hoe vaak een bepaald contact een product heeft bekeken in je winkel. 

Stel dat iemand 5 keer een product heeft bekeken, dan is diegene erg geïnteresseerd in dat product. In ActiveCampaign kun je automatisch een tag meegeven (bijvoorbeeld [INTERESSE]-product-X) zodat je vervolgens automatische e-mails kunt versturen met meer informatie over dat product.

Zo wordt de kans groter dat iemand een aankoop doet.

Om deze automatisering te kunnen gebruiken, moet je eerst Site Tracking activeren in ActiveCampaign.

Deze automatisering vind je in ActiveCampaign via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op Product Interest Tagging.

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 13

Beloon je loyale klanten

Met deze automatisering kun je je meest loyale klanten belonen met bijvoorbeeld een kortingscode op de volgende bestelling. Of je kunt een ambassadeur systeem opzetten. Door je loyale klanten te belonen, creëer je echte fans waardoor je makkelijker nieuwe klanten kunt aantrekken.

Deze automatisering vind je in ActiveCampaign via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op Loyal Customer Tagging Based on Purchases.

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 14

Beloon de eerste aankoop

Als een klant voor de eerste keer een bestelling plaatst, dan kun je deze klant belonen door bijvoorbeeld een korting te geven op de volgende bestelling.

Op deze manier motiveer je klanten om een herhaal aankoop te doen.

Deze automatisering vind je in ActiveCampaign via Automatiseringen, Maak een automatische serie en zoek op First Time Purchase Coupon.

Zo ziet de automatisering eruit:

ActiveCampaign WooCommerce Deep Data - 16

Probeer ActiveCampaign 14 dagen gratis

Ben je helemaal enthousiast geworden over deze koppeling tussen ActiveCampaign en WooCommerce?

Probeer ActiveCampaign via MailTribe 14 dagen gratis. 

Je krijgt dan allerlei extra’s zoals gratis Nederlandse ondersteuning via ons support team en toegang tot de Snelle Start met ActiveCampaign training.

Start nu met e-mailmarketing en funnels

Probeer MailTribe 14 dagen gratis en krijg direct toegang tot de Snelle Start Training.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MailTribe 14 dagen gratis proberen?

je zit nergens aan vast

Probeer MailTribe 14 dagen gratis

MailTribe draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches