Wil je starten met het bouwen van een sales funnel, maar heb je geen verstand van de techniek?
In dit artikel vind je de tools die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een sales funnel (als je nog niet precies weet wat een sales funnel is, lees dan eerst dit artikel).
#1: Website pagina's
Allereerst heb je een tool nodig waarmee je website pagina’s kunt maken. In de sales funnel heb je verschillende soorten pagina’s nodig, zoals:
- een pagina waar bezoekers zich kunnen aanmelden voor een gratis weggever
- een bedankt pagina die een bezoeker ziet na aanmelding voor de gratis weggever
- een verkooppagina waar je jouw product of dienst kunt verkopen
Dit zijn niet zomaar website pagina’s, maar deze pagina’s moeten geoptimaliseerd zijn voor conversie. Het doel van deze pagina’s is namelijk om van een onbekende een klant te maken. Er moet zo weinig mogelijk afleiding zijn op deze pagina’s en je kunt vaak maar één actie uitvoeren. Dit worden ook wel landingspagina’s genoemd.
Het systeem dat ik zelf gebruik en waar ik enorm enthousiast over ben, is SYS Platform*. Dit is een alles-in-één platform waarbij alle techniek al voor je klaarstaat.
Je hebt zelf geen technische kennis nodig om pagina’s te kunnen maken. Deze kun je namelijk eenvoudig met een drag & drop builder bouwen. Je kunt kiezen uit één van de bewezen pagina templates zodat je alleen nog maar je eigen teksten hoeft in te vullen.
Dit zijn een aantal voordelen van SYS Platform:
- Meetbaar resultaat – In SYS heb je in één oogopslag altijd inzicht in je belangrijkste cijfers (leads, omzet, klanten en bestellingen).
- Vier je successen – Bij SYS vier je regelmatig met andere ondernemers behaalde mijlpalen. Je ontvangt een felicitatie wanneer je een bepaald omzetdoel hebt behaald.
- Tools – Je krijgt alle tools die nodig zijn om online resultaat te halen in één platform. Plus je hebt de mogelijkheid om je website eenvoudig uit te breiden. Van betalingen tot online trainingen, van SEO tools tot een online agenda. Het zit allemaal in SYS en werkt naadloos met elkaar samen.
- Resultaat Pagina’s – Kant en klare pagina’s die getest zijn op resultaat en die de je alleen nog maar hoeft in te vullen.
- Ondersteuning – Toegang tot meer dan 100 uitleg artikelen, video’s en op maat gemaakte stappenplannen. Plus je kunt al je vragen stellen zonder extra kosten.
- Community – Toegang tot de SYS Community waar je feedback kunt vragen op je website en kunt sparren met andere online ondernemers.
- Techniek – Je hoeft alleen nog maar op de inhoud te focussen, de techniek wordt voor je geregeld.
- Live dagen – Je kunt je aanmelden voor live dagen op kantoor in Leiden zodat je met andere deelnemers aan de slag kunt.
#2: E-mailmarketing & marketing automation systeem
In de sales funnel is het belangrijk dat je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon verstuurt. Om dit te kunnen implementeren heb je marketing automation software nodig.
Met dit soort software kun je e-mails versturen wanneer een abonnee op je mailinglijst een bepaalde actie uitvoert. Stel dat een abonnee jouw verkooppagina 5 keer bezoekt, dan kun je met marketing automation een e-mail laten versturen met meer informatie over dat specifieke product. Zo zorg je ervoor dat de kans op een verkoop een stuk groter is.
Een marketing automation systeem kun je ook gebruiken om automatische opvolg e-mails te versturen wanneer iemand jouw gratis weggever aanvraagt. Via deze reeks van e-mails bouw je een relatie op met je doelgroep en leren ze jou en je bedrijf beter kennen.
Er zijn verschillende aanbieders op de markt zoals HubSpot, Infusionsoft en Marketo.
Persoonlijk ben ik fan van ActiveCampaign (MailTribe). Ze zijn continu in ontwikkeling en bieden ook een chat tool aan voor op je website. Zo kun je via meerdere kanalen communiceren met (potentiële) klanten.
Ik ben een Nederlandse partner van ActiveCampaign en daardoor kan ik een aantal interessante bonussen aanbieden wanneer je je ActiveCampaign account via MailTribe koopt:
- mijn Nederlandse support team staat dagelijks voor je klaar om al je vragen te beantwoorden
- kant-en-klare e-mails die je direct naar je mailinglijst kunt versturen
- Snelle Start met ActiveCampaign training zodat je direct kunt starten
- Nederlandse kennisbank met duidelijke stappenplannen zodat je nooit vastloopt
Probeer ActiveCampaign met Nederlandse ondersteuning nu 14 dagen gratis.
#3: Maken van een weggever
Een weggever is een gratis product die je weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Met een weggever kun je heel snel een mailinglijst opbouwen en gegevens verzamelen van potentiële klanten.
Voorbeelden van weggevers zijn:
- een e-book
- gratis online cursus
- case study
- checklist
- webinar
E-book of checklist
Het makkelijkste is om een e-book of checklist te maken. Deze kun je eenvoudig met Microsoft Word maken en vervolgens opslaan als een PDF bestand.
Maar wanneer je op zoek bent naar een professionele opmaak, dan kun je beter kiezen voor een ontwerptool zoals Canva.
Canva is een gratis online tool waarmee je mooie ontwerpen kunt maken voor jouw e-book of checklist. Je kunt kiezen uit één van de vele gratis templates. Het is heel eenvoudig in gebruik en je hebt geen technische kennis nodig. Je kunt met een paar klikken afbeeldingen toevoegen en de opmaak aanpassen.
Maak een gratis Canva account aan.
Gratis online cursus
Wil je een gratis online cursus maken als weggever? Dan heb je een tool nodig waarmee je eenvoudig videolessen kunt maken.
Zelf gebruik ik daar Screencast-o-matic voor. Hiermee kun je schermopnames maken en en je kunt ook jezelf in beeld zetten met je webcam. Nadat je de video hebt opgenomen, kun je deze eenvoudig bewerken in Screencast-o-matic. Zo kun je stukjes wegknippen, bepaalde fragmenten versnellen of teksten en pijlen toevoegen.
Wil je vooral jezelf filmen? Dan kun je ook eens kijken naar de tool Ecamm Live of Zoom.
Ten slotte moet je de videolessen nog wel ergens uploaden zodat deze zichtbaar zijn voor anderen. Daar kun je Vimeo of Youtube voor gebruiken. Vervolgens kun je de Vimeo of Youtube video eenvoudig embedden op je eigen website.
#4: Verkoopmethode
Wanneer je de website pagina’s hebt gemaakt en je hebt via e-mail een relatie opgebouwd met je doelgroep, dan is het tijd om je product of dienst te verkopen.
Er zijn verschillende verkoopmethodes waar je voor kunt kiezen, zoals:
- een verkooppagina op je website met directe betaalmogelijkheid
- een telefonische afspraak laten inplannen
- een webinar
Voor welke verkoopmethode moet je kiezen? Dit is per product verschillend en heeft onder andere te maken met de prijs die je vraagt.
Verkooppagina met betaalmogelijkheid
Wanneer je kiest voor een verkooppagina, dan heb je een systeem nodig waarmee je zo’n pagina kunt maken. Bij SYS Platform* kun je gebruik maken van kant-en-klare templates voor je verkooppagina.
Een andere optie is om gebruik te maken van losstaande landingspagina software zoals Leadpages.
Verder heb je een betaalmogelijkheid nodig. Met Mollie kun je de meest gebruikte betaalmethodes aanbieden zoals iDeal, Bancontact en creditcard.
En je hebt een betaalpagina nodig. Met Plug & Pay maak je in een handomdraai mooie betaalpagina’s die ook nog eens geoptimaliseerd zijn voor verkopen. Probeer Plug & Pay nu gratis.
Telefonische afspraak laten inplannen
Wil je je producten en/of diensten telefonisch verkopen? Gebruik een tool waarmee jouw potentiële klanten zelf een datum en tijdstip kunnen kiezen. Koppel de tool aan je agenda zodat de afspraak meteen staat ingepland.
Met Calendly kun je eenvoudig een pagina maken met een agenda waarbij potentiële klanten zelf een datum en tijdstip kunnen vastleggen.
Webinar
Een webinar is een online presentatie in een besloten omgeving. Niet iedereen kan zomaar meedoen met een webinar, je moet je daar voor aanmelden. Na aanmelding ontvang je een link waarmee je op een specifiek tijdstip kunt deelnemen aan het webinar.
Voor het organiseren van een webinar heb je webinar software nodig. Je kunt dan vaak automatisch herinnering e-mails versturen voordat het webinar begint. Ook kun je gebruik maken van polls en is er een mogelijkheid om te chatten met de deelnemers. Daarnaast kun je je eigen presentatie uploaden zodat je die tijdens het webinar kunt afspelen.
Webinargeek is echt een aanrader voor het geven van webinars. Alles is in het Nederlands.
#5: Statistieken meten
Meten = weten. Hoe weet je of jouw sales funnel winstgevend is als je niets meet?
Funnel uittekenen & analyseren
Met Funnelytics * kun je jouw complete sales funnel uittekenen. Zo zie je precies uit welke onderdelen jouw sales funnel bestaat. Ook is er een Analytics feature (alleen in de betaalde versie) waarmee je precies kunt zien welke paden jouw potentiële klanten in de sales funnel bewandelen en je kunt alle statistieken volledig doormeten.
Je ziet exact hoeveel mensen doorstromen van de ene naar de andere pagina. In één oogopslag zie je waar verbeterpunten zijn.
Ook kun je je Facebook advertenties koppelen zodat je ziet welke advertentie het beste werkt.
Websitebezoekers analyseren
Hoe zou het zijn als je een opname kunt maken van jouw websitebezoekers? Dat kan met Hotjar.
Zo zie je precies hoe bezoekers jouw pagina’s bekijken en waar je de pagina’s nog kunt verbeteren.
Heb jij al een sales funnel?
Ik ben benieuwd of het jou al is gelukt om een winstgevende sales funnel te bouwen en welke tools je daar voor gebruikt. Laat het hieronder weten in de reacties.
* Dit is een affiliate link. Als je je aanmeldt via deze link dan ontvang ik een kleine vergoeding.