Je hebt het al zo vaak gehoord.. je moet een mailinglijst opbouwen..
..want je mailinglijst is het meest waardevolle bezit van je bedrijf..
..als je eenmaal e-mailadressen hebt verzameld, kun je e-mails blijven sturen zonder dat je daar iedere keer extra voor betaalt.
Maar hoe doe je dat, een mailinglijst opbouwen? Hoe kun je je mailinglijst snel laten groeien?
Er zijn meerdere strategieën om meer mensen op je mailinglijst te krijgen.
In dit blog artikel deel ik graag de strategieën die ik zelf toepas om mijn mailinglijst te laten groeien.
Achterhaal waar je doelgroep naar op zoek is
De belangrijkste eerste stap als je een mailinglijst wilt opbouwen is uitzoeken welke informatie je doelgroep nodig heeft. Wat is het grootste probleem of de grootste uitdaging van jouw ideale klant? Er zijn verschillende manieren om daar achter te komen. Je kunt bijvoorbeeld lid worden van Facebook groepen in jouw vakgebied en kijken welke vragen vaak worden gesteld. Of je kunt via je bestaande klanten een aantal vragen stellen over hun probleem of uitdaging en vragen aan welke informatie ze behoefte hebben.
Maak een weggever
Als je eenmaal weet aan welke informatie behoefte is, dan maak je daar een weggever van. Een weggever is een gratis product met waardevolle informatie dat je weggeeft. In ruil voor een e-mailadres krijgt iemand toegang tot je weggever.
Voorbeelden van weggevers zijn:
- e-book
- video serie
- webinar
- podcast
- challenge
- strategiesessie
Het belangrijkste is dat je waardevolle informatie weggeeft waarbij je een probleem van je potentiële klant oplost. Geef meer waarde dan dat iemand zou verwachten te ontvangen.
Maak een opt-in pagina op je website
Wanneer je je weggever hebt gemaakt, maak dan een opt-in pagina op je website. Een opt-in pagina is een pagina waar een formulier op staat waarbij iemand zijn naam en e-mailadres kan invullen. Zodra het formulier is verstuurd, ontvangt diegene via een e-mailmarketing systeem (bijvoorbeeld ActiveCampaign) automatisch een e-mail met de link om de weggever te downloaden. (Wil je weten hoe je je weggever kunt aanbieden via ActiveCampaign? Volg deze gratis cursus).
Een goede opt-in pagina bestaat uit de volgende onderdelen:
- een duidelijke titel waarin je beschrijft wat iemand ontvangt, bijvoorbeeld “5 manieren om je mailinglijst te segmenteren”.
- een afbeelding van de weggever. Wanneer je een e-book hebt, kun je bijvoorbeeld een 3D afbeelding (laten) maken met de titel van het e-book.
- het resultaat: maak een opsomming van de resultaten die iemand behaalt door de informatie die je deelt in de weggever.
- het opt-in formulier waarbij je vraagt om zo min mogelijk gegevens, dus bijvoorbeeld de voornaam en het e-mailadres.
- een duidelijke, opvallende CTA (call to action) button. Dit is een button die duidelijk maakt welke actie ondernomen moet worden om de weggever te ontvangen. De kleur van de button moet anders zijn dan de huisstijl van je website. Wanneer je bijvoorbeeld een blauwe website hebt, gebruik dan een oranje of groene CTA button. De tekst op de CTA button moet aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld: “Ja, stuur mij het gratis e-book”.
- haal alle afleidingen weg. Verberg het menu van je website. Het enige doel van de opt-in pagina is dat iemand zijn/haar naam en e-mailadres invult. Zorg ervoor dat dat de enige actie is die je kunt nemen op de pagina.
- optioneel: je kunt een stukje tekst plaatsen waarin je omschrijft voor wie de weggever bedoeld is.
- optioneel: je kunt een stukje tekst toevoegen over jezelf met jouw persoonlijke verhaal en ervaringen.
- optioneel: je kunt testimonials plaatsen zodat mensen kunnen lezen wat de ervaringen van andere personen zijn die de weggever al hebben aangevraagd.
Promoot je weggever
Nu je een weggever hebt gemaakt en mensen zich kunnen aanmelden voor je weggever op je website, is het tijd om je weggever te gaan promoten.
Je kunt je weggever op verschillende manieren promoten:
- gebruik Facebook advertenties. Via het Facebook advertentieplatform kun je je advertenties tonen aan een hele specifieke doelgroep. Probeer verschillende soorten advertenties uit en analyseer welke advertentie de meeste aanmeldingen oplevert.
Maak gebruik van retargeting advertenties. Dit zijn advertenties die getoond worden aan alle websitebezoekers (sluit de mensen uit die je weggever al hebben gedownload). Je moet hiervoor een Facebook pixel op je website installeren. - maak een interessante video en verwijs daarin naar je weggever. Deze video kun je op verschillende social media platformen verspreiden zoals je Facebook pagina, LinkedIn, YouTube etc.
- word lid van interessante Facebook groepen en plaats reacties met de link naar je weggever (indien dit is toegestaan in de groep). Heb je een eigen Facebook groep? Dan kun je je weggever ook prima promoten in je eigen groep.
- heb je een blog? plaats het opt-in formulier in de sidebar en onderaan ieder blog artikel. Dit wordt ook wel een content upgrade genoemd.
- maak een exit popup op je website. Dit is een popup die getoond wordt wanneer iemand je website wilt verlaten. Op die manier geef je de bezoeker nog een laatste kans om zich aan te melden voor je weggever.
- plaats de link naar je weggever in je e-mail handtekening.
- gebruik Upviral om affiliate marketing in te zetten. Zodra iemand zich heeft aangemeld voor je weggever, komt diegene op een bedankt pagina terecht waar hij/zij een persoonlijke hyperlink krijgt. Via deze link kan diegene jouw weggever promoten. Voor iedere aanmelding via die link, krijgt diegene een aantal punten. Je kunt vervolgens een winactie verzinnen zodat mensen je weggever zoveel mogelijk gaan delen. Degene met de meeste punten wint de winactie.
E-commerce: winactie, korting of gratis verzending
Heb je een webshop? Om je mailinglijst snel te laten groeien, kun je de volgende strategieën toepassen:
- verzin een winactie waarbij je een product uit je webshop weggeeft die je doelgroep heel graag zou willen winnen. Om mee te kunnen doen moeten mensen hun naam en e-mailadres achterlaten.
- in ruil voor een naam en e-mailadres kun je een kortingscode toesturen die geldig is voor bepaalde producten in je webshop.
- in ruil voor een naam en e-mailadres kun je een code toesturen die de klant kan invullen op de afrekenpagina om gratis verzending te activeren.
Schrijf waardevolle blog artikelen
Blog artikelen met goede, waardevolle content scoren hoog in Google. Zoek eerst uit op welke zoektermen vaak wordt gezocht in Google. Zodra je dat weet, kun je een uitgebreid blog artikel gaan schrijven met veel waardevolle informatie. Je kunt afbeeldingen in je blog artikel plaatsen, hyperlinks naar andere interessante artikelen, etc.
Over welke onderwerpen kun je een blog artikel schrijven? Een paar ideëen:
- 15 manieren om …
- 3 fouten waardoor…
- 4 lessen die ik heb geleerd over…
- checklist voor…
- de toekomst van…
- 5 belangrijke feiten over…
Heb je een WordPress website? Installeer de Yoast SEO plugin om je blog artikel te optimaliseren voor Google. Op die manier zorg je ervoor dat je hoger in de zoekresultaten wordt getoond.
Plaats een content upgrade bij je blog artikelen. Een content upgrade is een formulier bij een blog artikel waar iemand zijn naam en e-mailadres kan achterlaten om toegang te krijgen tot meer informatie (bijvoorbeeld je weggever). Gebruik de plugin Thrive Leads om automatisch content upgrades te tonen bij alle blog artikelen.
Verspreid je blog artikelen via verschillende kanalen, zoals op je Facebook pagina, in je Facebook groep en op LinkedIn.
Succes! Heb jij al een weggever? Laat het weten in de reacties.