Chatbots.. misschien heb je er al iets over gehoord. Kort gezegd kun je via een chatbot communiceren met een machine. Je kunt een chatbot op veel manieren inzetten. Zo kun je het op een informatieve manier inzetten of juist puur voor vermaak. Maar hoe werkt een chatbot nu precies? En hoe kun je er zelf één maken voor je bedrijf?
Wat is een chatbot?
Met een chatbot kun je een geautomatiseerd gesprek voeren met jouw doelgroep via platformen zoals Facebook Messenger of Skype. Steeds meer platformen zullen bots gaan toelaten. Chatbots staan nog in de kinderschoenen en zullen steeds slimmer worden. Meer bedrijven zullen dit in de toekomst gaan inzetten. Het voordeel van een chatbot is dat je geen app meer hoeft te downloaden op je smartphone. De drempel is dus een stuk lager.
Er zijn twee soorten bots: gescripte bots en vrije conversatiebots. Een gescripte bot loopt volgens een vast patroon. Op basis van input van de gebruiker via buttons verschijnt een volgend bericht. Een vrije conversatiebot (“slimme bot”) staat alle soorten input toe. De gebruiker kan zelf een stuk tekst typen en de bot begrijpt deze tekst. Met behulp van een algoritme (via machine learning) wordt een passend antwoord gegenereerd.
In dit artikel zullen we kijken naar gescripte chatbots die je kunt bouwen in Facebook Messenger.
Hoe werkt een chatbot?
Een chatbot kun je implementeren in Facebook Messenger en kun je koppelen aan je Facebook pagina.
Mensen kunnen bij je chatbot terechtkomen door de Facebook Messenger link te delen. Dit kan via de “Stuur een bericht” button op je Facebook pagina, via een Messenger button op je website of via een Facebook advertentie. Daarnaast is het mogelijk om een Messenger bot te starten wanneer iemand op een Facebook bericht reageert met een bepaald woord.
Wanneer iemand op de button of link klikt, wordt een Messenger gesprek geopend. Wanneer diegene dan op “Get started” of “Aan de slag” klikt, kun je automatisch Messenger berichten naar je lead laten versturen. De “Get started” dient als opt-in. Zodra iemand daarop klikt, is diegene ingeschreven op je chatbot.
Je kunt je ook weer eenvoudig uitschrijven. Dat kan meestal door “stop” te typen in het Messenger gesprek.
De chatbot kun je uitbreiden door een hele funnel / automation te maken net zoals je bij e-mailmarketing software kunt doen zoals ActiveCampaign.
Hoe maak je een chatbot?
Om een chatbot te kunnen bouwen heb je een tool nodig. Er zijn meerdere tools op de markt waarmee je dit kunt doen, zoals ManyChat en ChatFuel. Je hebt geen verstand van programmeren nodig om een chatbot te bouwen. Met beide tools kun je gratis aan de slag!
Hieronder zie je een voorbeeld van wat je kunt doen met een chatbot:
Op basis van de gekozen antwoorden verschijnt een nieuw bericht. Het is ook mogelijk om op basis van
getypte woorden een volgend bericht te triggeren.
Je kunt een chatbot ook door mij laten bouwen. Neem daarvoor even contact met mij op.
Hoe kun je een chatbot inzetten?
- Plaats een Messenger button op je website of een Messenger link in een Facebook advertentie
- Stel een aantal vragen via Facebook Messenger die je lead kan beantwoorden door op buttons te klikken (bijvoorbeeld een Ja button en een Nee button). Op die manier kun je de behoefte van je lead achterhalen.
- Op basis van de gegeven antwoorden kun je een volgend Messenger bericht sturen. Je kunt verschillende paden maken op basis van de antwoorden.
- Gebruik de Messenger bot om toegang tot je weggever of webinar te geven
- Maak een follow-up reeks. Stuur bijvoorbeeld 1 week later nog een Messenger bericht met een extra tip of aanbod
- Maak een quiz of een spelletje waarbij je steeds input van de lead vraagt. Zo hou je een chatbot leuk en interactief!
- Stuur broadcasts naar je Messenger subscribers wanneer je belangrijk nieuws wilt delen
De functionaliteit van een chatbot is geheel vergelijkbaar met e-mailmarketing software zoals ActiveCampaign.
Zo kun je ook tags aan leads geven en kun je campagnes (broadcasts) versturen. Je kunt leads toevoegen aan automations op basis van gedrag.
Het verschil met e-mailmarketing software is dat de communicatie nu via Facebook Messenger verloopt. Een groot voordeel is dat je met een Facebook Messenger chatbot veel meer een “echt” gesprek voert vergeleken met e-mail. Door middel van de “vraag en antwoord” functionaliteit in een chatbot, kunnen leads direct antwoorden en informatie krijgen en bijvoorbeeld toegang krijgen tot een webinar of weggever.
Resultaten van een chatbot
In onderstaande afbeelding zie je de resultaten van 3 chatbot sequences. Iedere sequence bestaat uit meerdere berichten die over meerdere dagen verspreid worden verstuurd. Je kunt dit vergelijken met een e-mail automation in een e-mailmarketing systeem zoals ActiveCampaign.
Zoals je kunt zien werkt de laatste sequence het beste.
Met een open rate van 99.3 % en een CTR van 67.8 % gemiddeld genomen over alle berichten in de sequence.
Erg hoog dus, dit laat wel zien hoe effectief chatbots kunnen zijn.
Wil je een live voorbeeld zien van zo’n chatbot?
Ben je benieuwd hoe zo’n Messenger bot precies werkt?
Bekijk nu een live voorbeeld van een bot via Facebook Messenger: http://m.me/leeremailmarketing
En hierbij nog een paar andere leuke voorbeelden:
- Poobot: een leuke, interactie bot met verschillende spelletjes en veel afbeeldingen
- Eva Jinek: een informatieve bot waarbij je iedere dag het nieuws ontvangt
- Treintje: een handige bot waarmee je je treinreis kunt plannen
- NOS: een informatieve bot met iedere dag het laatste nieuws
- Jim Gaffigan: een grappige bot met veel afbeeldingen, filmpjes en je kunt op de hoogte blijven van zijn shows
- Wholefoods: een e-commerce bot waarmee je door recepten kunt zoeken
- Eneco: een slimme bot om je meterstanden door te geven
En wellicht vind je dit artikel interessant over hoe KLM de Facebook Messenger chatbot al succesvol inzet.
Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk met chatbots. Wat dacht je van het versturen van een Track&Trace code nadat iemand een bestelling heeft geplaatst in je webshop?!
Vervangt een chatbot e-mailmarketing software?
Nee, dat denk ik zeker niet. Chatbots kunnen heel effectief worden ingezet, maar uiteindelijk is je e-maillijst je enige bezit. Wat als er iets gebeurt met het Facebook platform? Dan ben je al je contacten kwijt. Daarom raad ik aan om nog steeds e-mailmarketing te blijven inzetten in combinatie met een chatbot. Bij een chatbot is het vooral belangrijk dat je korte berichten stuurt en niet te vaak. Bij e-mailmarketing kun je langere berichten sturen. Wat cool is, is dat je aan je chatbot contacten kunt vragen of ze ook informatie per e-mail willen ontvangen. Ze kunnen in de chatbot hun e-mailadres achterlaten en dit kun je dan opslaan in bijvoorbeeld ActiveCampaign. Op die manier maak je krachtig gebruik van beide manieren van communiceren. Om een chatbot aan ActiveCampaign te koppelen, kun je Zapier gebruiken.